Zamyslete se nad otázkou v nadpisu. Pokud odpovíte kladně, pokuste se v diskusi uvést konkrétní příklady.
Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
ani já si nejsem jistá, zda jsem příklad z matematiky správně pochopila. Souhlasila bych s Julií, také se mi to na slohovou výchovu hodí. Mně osobně by se to hodilo při výuce popisu/líčení. Přijde mi, že mnoho žáků má problémy pochopit rozdíl, a když mají psát líčení, většinou skončí opět u prostého popisu. Problém v kontextu vidím tedy v rozdílu mezi těmito dvěma slohovými útvary. Žáci se seznámí se základními rysy (fáze formulovat), následně zkusí napsat prostý popis/líčení na stejné téma (fáze použít), poté jsou schopni na základě svých textů vysvětlit, proč se jedná o popis prostý/líčení (fáze interpretace), a v posledním kroku zhodnotí, zda se jim samotným (případně i spolužákům) povedlo opravdu napsat dva rozdílné slohové útvary ( fáze vyhodnotit).
S pozdravem
Aneta Lipárová
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Ano, určitě souhlasím. Rozložení bodového hodnocení na základě podobné tabulky by mohlo být velmi přínosné. Hodnocení slohových prací žáků je mnohdy obtížné právě z toho důvodu, že se jedná o práci komplexní. Otevírají se tu otázky, jak hodnotit např. zdařilé vypravování, které ale obsahuje velké množství pravopisných chyb a podobně. Vytvoření podobné specifikační tabulky by jistě pomohlo nejen učiteli, ale také žákům, kteří by se podle ní jasně dozvěděli, za co všechno jsou hodnoceni.
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Dobrý den,
osobně si myslím, že příklad přenositelný je, avšak jen částečně. V matematice se hodnotí především postup, např. u žáka díky tomu přesně vidíme, kde udělal logickou (numerickou aj.) chybu, nevyšel-li mu matematický výsledek správně. V českém jazyce ale většinou vidíme jen "výsledek", u kterého postup nemusí být vůbec zjevný či správný, ale "výsledek" správný bude; nebo samotný "matematický postup" v jazyce úplně chybí. Mám tím tak na mysli, že v zásadě příklad přenést lze, ale zároveň nelze připodobnit logické myšlení k tomu jazykovému, a pozměnila bych tam např. podíly bodů v procentech. Také matematické myšlení lze aplikovat v podstatě na kterýkoli matematický problém, což se o jazyce dle mého názoru říci nedá.
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
také souhlasím s tím, co už tu bylo formulováno. V některých případech, podle mě, může být postup hodnocení matematického příkladu přenositelný na hodnocení v českém jazyce. Myslím si, že hlavně záleží, na jaký cíl je kladen největší důraz. V případě příkladu z matematiky je největší důraz kladen na správné použití postupů a pojmů, což je pochopitelné, vzhledem k povaze matematiky. Co se týče bodování v češtině, tak třeba v případě slohové práce, bych asi kladla větší důraz na fázi reflexe vlastní práce a na metakognitivní poznatky, které vyplývají ze zkušenosti s psaním konkrétního textu - aby si žák natrénoval a osvojil dovednosti potřebné k produkci adekvátních textů, které bude moci opakovaně kdykoli využít.
Adéla Sůvová
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Dobrý den, souhlasím s tím co už tu bylo napsáno. Myslím si, že částečně jde použít tento uvedený příklad i v českém jazyce, ale jak zmiňuje i kolegyně Grausgruberová, nevidíme postup, vidíme pouze výsledek práce. Tudíž je potřeba tento příklad nějakým způsobem přizpůsobit potřebám jazyka.
V jazyce bych ho využila při výuce slohu, kdy se žák nejprve osvojuje základní rysy daného stylu, dokáže zformulovat jaké rysy to jsou, jakou má funkci, kde se můžeme s tímto stylem setkat apod. Na základě těchto poznatků pak sám dokáže napsat text a posoudit, zda splnil zadání a došel správného cíle (případně to posoudí u spolužáků). Je tu ale problém, že nevíme jak žák postupoval.
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
celková koncepce příkladu z matematiky mi do určité míry připomíná nahlížení na učivo českého jazyka z hlediska komunikačního (kontext) a jazykového (obsahový okruh) problému, což mi přijde, jak už tady i mnoho mých kolegů zmínilo, dobře přenositelné na hodnocení v českém jazyce. V kategorii postupu je ale český jazyk a jeho užívání, dle mého názoru, daleko více přirozenou záležitostí (přesto si nemyslím, že méně logickou, protože i jazykový systém a jeho užívání mají svou logiku a případná nelogičnost pak svou funkci), a proto by více bodově ohodnoceno mělo být např. interpretování.
AP
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
asi nepřijdu s ničím novým a nevím, jestli jsem to pochopila správně. Mě osobně uvedený příklad z matematiky vedl k přemýšlení o nastavení jasných kritérií hodnocení, do kterých bych zařadila jevy, které odpovídají na otázku „co chci žákovou prací zjistit“. Zároveň každé z kritérií může mít různou váhu (procentuální hodnotu známky). Zpětně jsem se podívala na kritéria hodnocení, která jsem zadávala v minulém semestru při praxi na ZŠ, a je mi líto, že mě nenapadlo dát různým úkolům procentuální hodnotu z celé známky, protože bych si tak určila jejich hierarchii a zpřesnilo by mi to známkování.
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
S pozdravem,
S. Přibylová
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
V diskusi se objevují názory, že uvedené hodnocení by šlo přenést především na slohovou výchovu (například při hodnocení slohových textů), což je jistě pravda, nicméně podobné manuály již existují.
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Re: Je příklad z matematiky přenositelný na hodnocení v českém jazyce?
Přemýšlím, jestli je do výuky ČJ převeditelný diagram ze slidu 7. Existují "jazykové" problémy, na které můžeme použít nějaká pravidla/dovednosti, čímž získáme výsledek/řešení. Na rozdíl od matematiky už ale nebude tolik prostoru pro "interpretaci" výsledku.
Bodové rozdělení ze slidu 8 už ale aplikovatelné do výuky ČJ je - minimálně první tabulka. U zbývajících dvou si bohužel nejsem 100% jistý významem jednotlivých buněk, abych mohl vhodně posoudit jejich přenositelnost.
Podobně jsou na tom i tabulky na slidu 9: první by mohla být přenositelná se změnou levého sloupce (pak by se ale jednalo u zcela jinou tabulku). Tabulka druhá už je přenositelná beze změn (prokazování znalostí, jejich užití a uvažování se objevuje i ve výuce ČJ).
---
Zároveň jsem se díky přezentaici zamyslel nad psychomotorickou dimenzí poznatků (slide 6) a pokud se objevují i ve výuce ČJ. (držení těla, neverbální komunikace, koordinace řečového ústrojí, ...?)
Velmi mě zaujala takté definice matematické gramotnosti na slidu 7. Je jistě inspirativní i pro jiné oblasti dovedností.