Pomůcky:
- obrázky zvířat, jejich mláďat
- obrázek stromu, domu, člověka/statkáře, rybníku/potoka
- obruče
- lano
- magnetická tabule, magnety
Přiřazování:
- Které zvíře kejhá, které kdáká atd. Využijeme obrázky zvířat. 14 druhů zvířat: husa, slepice, vrána, žába, sova, kočka, medvěd, kráva, prase, pes, myš, ovce, kůň, koza.
- Přidáme víc obrázků daných zvířat. Děti si všímají, že zvířata jsou rozdílná, a přitom máme pořád stejný počet druhů zvířat. Můžeme k tomu využít obruče (domečky pro zvířata), kterých bude 14.
Třídění:
Podle zadaných kritérií třídíme zvířata z říkanky (např. obrázky zvířat dáváme do připravených obručí):
- dvounohé vs. čtyřnohé,
- žijící na farmě vs. žijící ve volné přírodě,
- mající peří vs. mající srst. Tady se vyskytne otázka, kam zařadit žábu… Děti se snaží přijít na to, jaké další kritérium musíme určit, abychom mohli zařadit i žábu. Můžeme se u toho zastavit a přemýšlet, které další druhy zvířat by patřily do této skupiny. (plazy, obojživelníci).
Řazení:
- necháme děti seřadit zvířata od nejmenšího po největší,
- úkolem dětí je pojmenovat „první“ a „poslední“ v řadě. Řadu můžeme libovolně obměňovat (např. pokynem: „Odeber dvounohá zvířata.“) a ptát se znova: „Kdo je teď první v řadě? Kdo je poslední?“
Jazyková oblast:
- děti sedí v kruhu okolo lana. Uvnitř kruhu jsou obrázky zvířat a obrázky jejich mláďat. Dítě vejde do kruhu a najde správnou dvojici. Připne ji na tabuli. Dětem můžeme nabídnout nesprávné výrazy k přemýšlení: pejsátko, kravátko, koňátko, ovčátko, vepřátko apod.
- děti vytleskávají názvy zvířat. Určují počet slabik. Určují první hlásku pojmenování zvířete.
Sluchová oblast:
- děti sedí v kruhu. Jedno dítě je vevnitř kruhu a má zavřené oči. Učitelka v tichosti vybere jedno dítě sedící v kruhu a ukáže mu obrázek zvířete, např. psa. Toto dítě zaštěká. Druhé dítě, které má zavřené oči, hádá, kdo to štěkal. Když uhodne, vymění si místa.
Orientace v prostoru:
- na tabuli připneme obrázek stromu, statkáře, rybníka, farmy. Děti podle instrukcí připínají obrázky zvířat; např.: „Dej krávu vedle stromu.“ „Dej psa mezi statkáře a rybník.“