Řeč zvířat 2021

Řeč zvířat 2021

autor Jana Medlová -
Počet odpovědí: 1

Pomůcky:

-        obrázky zvířat, jejich mláďat

-        obrázek stromu, domu, člověka/statkáře, rybníku/potoka

-        obruče

-        lano

-        magnetická tabule, magnety

Přiřazování:

  • Které zvíře kejhá, které kdáká atd. Využijeme obrázky zvířat. 14 druhů zvířat: husa, slepice, vrána, žába, sova, kočka, medvěd, kráva, prase, pes, myš, ovce, kůň, koza.
  • Přidáme víc obrázků daných zvířat. Děti si všímají, že zvířata jsou rozdílná, a přitom máme pořád stejný počet druhů zvířat. Můžeme k tomu využít obruče (domečky pro zvířata), kterých bude 14.

 

Třídění:

Podle zadaných kritérií třídíme zvířata z říkanky (např. obrázky zvířat dáváme do připravených obručí):

  • dvounohé vs. čtyřnohé,
  • žijící na farmě vs. žijící ve volné přírodě,
  • mající peří vs. mající srst. Tady se vyskytne otázka, kam zařadit žábu… Děti se snaží přijít na to, jaké další kritérium musíme určit, abychom mohli zařadit i žábu. Můžeme se u toho zastavit a přemýšlet, které další druhy zvířat by patřily do této skupiny. (plazy, obojživelníci).

 

Řazení:

  • necháme děti seřadit zvířata od nejmenšího po největší,
  • úkolem dětí je pojmenovat „první“ a „poslední“ v řadě. Řadu můžeme libovolně obměňovat (např. pokynem: „Odeber dvounohá zvířata.“) a ptát se znova: „Kdo je teď první v řadě? Kdo je poslední?“

 

Jazyková oblast:

  • děti sedí v kruhu okolo lana. Uvnitř kruhu jsou obrázky zvířat a obrázky jejich mláďat. Dítě vejde do kruhu a najde správnou dvojici. Připne ji na tabuli. Dětem můžeme nabídnout nesprávné výrazy k přemýšlení: pejsátko, kravátko, koňátko, ovčátko, vepřátko apod.
  • děti vytleskávají názvy zvířat. Určují počet slabik. Určují první hlásku pojmenování zvířete.

 

Sluchová oblast:

  • děti sedí v kruhu. Jedno dítě je vevnitř kruhu a má zavřené oči. Učitelka v tichosti vybere jedno dítě sedící v kruhu a ukáže mu obrázek zvířete, např. psa. Toto dítě zaštěká. Druhé dítě, které má zavřené oči, hádá, kdo to štěkal. Když uhodne, vymění si místa.

 

Orientace v prostoru:

  • na tabuli připneme obrázek stromu, statkáře, rybníka, farmy. Děti podle instrukcí připínají obrázky zvířat; např.: „Dej krávu vedle stromu.“ „Dej psa mezi statkáře a rybník.“
V odpovědi na Jana Medlová

Re: Řeč zvířat 2021

autor Lucie Ondračková -
K Janině aktivitě přiřazování bych ještě přidala práci s otázkou a odpovědí a je pravda x není pravda (jako příprava na výrazy a slovní úlohy): Které zvíře kdáká? Bzučí medvěd? a podobně. Děti si propojí sloveso s konkrétním citoslovcem a učí se používat NE, není pravda, že... Tahle aktivita bude ale komplikovaná pro děti z cizojazyčného prostředí (anglická žába dělá tradičně "ribbit, ribbit" a čínská "guo guo"), mohli bychom si pak poslechnout nahrávky skutečných hlasů zvířat a porovnávat je s přepisy.