Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Simona Hrabáková -
Количество ответов: 7

Dobrý den,

mám aprobaci na druhý stupeň a SŠ, ale mm částečný úvazek v družině jako vychovatelka. Je pro mě nezvyklé, že se setkávám z holčičkami i chlapci, kteří se přijdou pomazlit, chtějí vzít na klín nebo pohladí. Nevím vlastně, jestli to je dobře nebo špatně, primárně to neodmítám, ale vysloveně to nevyhledávám. Stává se ale také, že jsou to i starší žáci, kteří tento kontakt vyhledávají.

Snažíme se s kolegyně najít cestu ven tím, že do určitého věku to dětem tolerujeme a fyzický kontakt (pohlazení) nabízíme i samy, ale existuje nějaký strop, kdy už je nutné s daným dítětem promluvit a sdělit mu, že to už není vhodné a je na takové chování už veliký. Ale vždy mě tyto situace překvapí a jsou pro mě vlastně novinkou, se kterou se ve vyšších ročnících opravdu nesetkávám.

Jak to máte vy? Přeji hezký den.

В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Tereza Laštovková -
Dobrý den,
na tuto diskuzi jsem tedy velmi zvědavá, protože jsem sice první stupeň, ale jsem velice nekontaktní osoba. A vlastně s tím dost bojuji, protože žáci jsou hodně přítulní a já většinou jen stojím a čekám, až se odtrhnou. Je mi to vůči nim hrozně líto, ale bohužel je mi to velmi nepříjemné, i když je mám ráda, a radši jim to vynahradím povídáním. Samozřejmě se svým žákům snažím vysvětlit, že to takhle mám a jsou chápaví, ale ta potřeba tam z jejich strany stále je. Doufám, že nejsem takhle divná sama, má tu někdo podobný problém? Omlouvám se, že jsem neodpověděla na otázku, ale myslím si, že to dost souvisí.
Hezký den. T.
В ответ на Tereza Laštovková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Jana Zahoranská -
Zajímavé vlákno diskuze.
Před pár lety jsem asistovala na 2. stupni ZŠ v 7, 8 třídě.
A i přes vlastní zkušenost k tomu nemám jednotnou odpověď.
Vídávala jsem žáky, a bylo jedno zda kluky a nebo holky, kteří vyhledávali fyzický kontakt. Občas se mi dostávalo objetí od puberťáků a toužili po pohlazení (doteku na rameno, poplácání po zádech, občas utření slz a nabídnutí ramene). Jak jsem často říkávala, "oni jsou takový nedomazlený". Přesně jak píše Simona - nevyhledávám to, ale vysloveně to neodmítám. Co si budeme povídat, dnešní zájem o puberťaky v domácnostech nebývá velký a pocit, že někam patří je pro ně nesmírně důležitý.

Teď mám prvňáčky a zde máme "kontakt" na denním pořádku.
В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Hana Urbanová -

Dobrý den,

jsem ráda, že stejné pocity má více kolegyň. Malé děti mají velké tendence se vrhat na dospělé, a ze začátku jsem také nevěděla, jak reagovat. Nyní rozlišuji: pokud se jedná o žáka, kterého neučím, a ten mě tedy ani osobně nezná, jemně ho zarazím. Od mých žáků (a to hlavně na druhém stupni) mě to dnes již těší, protože není moc dalších vyučujících, ke kterým by tuto náklonost měli. Rychlé obejmutí nikomu neublíží, naopak může žákovi dodat pocit, že nám na něm záleží, a stejně tak jemu na nás.

В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Vratislav Vojnar -
Dobrý den.
Musím říct, že za necelých 6 let mé pedagogické praxe na 1.stupni jsem se s tímto nesetkal. Možná jsem všem děsně nesympatický, ale je spíše (doufám) možné, že u nás, jako učitelů,mužů, je to jiné. Přeci jen žáci, coby děti, mají větší pouto k matce, coby ženě.
Osobně bych se s nikým neobjímal, "nemazlil". Ale zřejmě to má každý jinak. Má švagrová, učitelka na 1.stupni, se se svými žáky objímá běžně a nemají s tím ani jedna problém. Když já si vždycky vzpomenu na dánský film Hon....

Hezký den.
V.
В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Barbora Kročáková -
Dobrý den,
na začátku mé praxe mi fyzický kontakt také nebyl příliš příjemný, ale postupem času jsem si zvykla na to, že některé děti ho vyloženě vyhledávají, jiné by rády, ale ostýchají se. Obecně mám zkušenost, že děti, se kterými ve fyzickém kontaktu pokračujeme i ve starším věku ( 4.-5. třída), jsou více nakloněné řešení konfliktů a nestaví se tolik do opozice, ačkoliv je to v tu dobu jejich náplň práce ;-).
В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Gabriela Sabolová -
Dobrý den, mám podobnou zkušenost jako kolegyně. Učím na prvním stupni a v každém ročníku se najde několik kontaktních dětí. Tento rok k nám přišel kluk, který se na nás učitele ve škole doslova "vrhal" (do objetí běžel s rozběhem). Jelikož to dělal i některým dětem, museli jsme si domluvit pravidlo, že se dotyčného zeptá, zda ho může obejmout. Tento postup se mi líbil, přece jenom ne každému je tak těsný fyzický kontakt příjemný.
В ответ на Simona Hrabáková

Re: Fyzický kontakt s dětmi na prvním stupni

от Vendula Střálková -
Dobrý den,
také jsem se s tím setkala již na příklad druhý den, kdy děti přiběhly a objaly mě, nebo jen tak stály a držely mě za ruku, či si přišly sednout na klín.
Mi osobně to nepřijde divné, do určitého věku. Myslím, že na 1. stupni to je normální, děti tímto fyzickým kontaktem vyjadřují náklonost a důvěru k určitému člověku, i mezi sebou a také myslím, že věkem přijdou sami na to, kdy se fyzický kontakt hodí a kdy ne. Pokud je, nebo by byl kontakt příliš intenzivní, přijde mi v pořádku dítěti říct, že takto ne, tohle se dělá doma s rodiči. Mohou se přijít obejmout, popovídat, ale všeho moc škodí.