výchova ke zdraví - VLÁKNINA

výchova ke zdraví - VLÁKNINA

par Denisa Kovaľová,
Nombre de réponses : 1

Předmět: Výchova ke zdraví

Cílová skupina: žáci 8. tříd základních škol

Téma: VLÁKNINA

Generalizace/princip: Vláknina je součástí lidské potravy. Pro správnou funkčnost trávicího systému je nezbytná. Vláknina je rostlinného původu, pro lidský organismus nestravitelná. Jedná se o polysacharidy (celulóza) a oligosacharidy (Křivánková, 2017).

Pojmy: vláknina, nestravitelná složka potravy, správný průchod potravy trávícím ústrojím („přirozený čistič střev“), zácpa, potraviny s vysokým obsahem vlákniny (ovoce, zelenina, luštěniny,…)

Fakta:

  • vláknina je nestravitelná složka potravy skládající se z jednotek celulózy
  • vláknina působí jako čistič střev a zároveň urychluje průchod potravy
  • denní příjem vlákniny v gramech u dětí je vyjádřen vzorcem „věk dítěte + 5“ (u dospělého člověka  se jedná o 30 gramů)
  • kvalitním zdrojem vlákniny je ovoce, zelenina a luštěniny
  • vláknina zabraňuje vstřebávání tuků, cholesterolu a toxických látek ve střevě

Otázky:

  • Co je vláknina?
  • Z jakých látek se vláknina skládá?
  • Proč je pro lidský organismus vláknina nestravitelná?
  • Proč je vláknina nezbytnou součástí našeho jídelníčku?
  • Jak v našem těle vláknina působí?
  • Kde všude je vláknina obsažena?
  • Kolik g vlákniny bychom měli přijmout, aby náš organismus fungoval správně?
  • Co by se stalo, kdybychom nepřijímali v potravě žádnou vlákninu?

Zdroje:

SEK, Á. VLÁKNINA VE VÝŽIVĚ DĚTÍ.

Křivánková, R. (2017, 7. červen). Vláknina ve stravě a vše, co o ní musíte vědět. Blendea. [vid. 2021-04-15]. Dostupné z: https://www.blendea.cz/vlaknina/

En réponse à Denisa Kovaľová

Re: výchova ke zdraví - VLÁKNINA

par Dominik Dvořák,
Vybrala jste si také zajímavé téma, navržené učivo je dobře zaměřené. Hlavní myšlenka by mohla být formulována ještě obecněji, třeba takto:
Pro správnou funkčnost trávicího systému jsou kromě živin nezbytné i některé látky pro organismus nestravitelné, jako je vláknina.
Podobně jako u pana Maška, otázky jsou navrženy spíš tak, aby po výuce zjistily, co si žáci zapamatovali, než aby pomohly odhalit dětská pojetí. Já bych zkusil předem se žáků zeptat:
Stráví tělo všechnu potravu, kterou sníme? Znáš nějakou potravinu nebo součást potravy, kterou jíme, ale tělo ji neumí strávit? Znamená to, že kdybychom nestravitelné složky nejedli, tak by se nic nestalo? Apod.