Povinné předškolní vzdělávání

Povinné předškolní vzdělávání

autor Marie Dědičová -
Počet odpovědí: 3

Jaký je váš názor na zavedení povinného předškolního vzdělávání?

Změnil se váš přístup ke vzdělávání po zavedení povinného předškolního vzdělávání?

Jaký je váš názor na individuální (domácí) vzdělávání v rámci plnění povinného předškolního vzdělávání?

 

V odpovědi na Marie Dědičová

Re: Povinné předškolní vzdělávání

autor Anna Kuřík Sukniak -
1. Považuji to za správný krok. Děti stejného věku se přirozeně nachází na různé úrovni vývoje, další faktor, který to ovlivňuje je domácí prostředí, takže zavedení předškolního vzdělávání vnímám jako krok k redukci rozdílů mezi dětmi, co se znalostí a dovedností týče. Čím dříve se začnou rozvíjet jisté kompetence, tím lépe. Samozřejmě s přihlédnutím na individuální úroveň jedince.

2. Už před tím jsem dětem zadávala úkoly, které by jim pomohly k hladšímu přechodu do 1. třídy a teď to dělám ještě systematičtěji.

3. V zásadě nejsem proti. Domnívám se, že rodiče, kteří se pro tento způsob rozhodnou jsou dostatečně erudovaní. Nicméně za součást vzdělávání pokládám i pobyt ve skupině vrstevníků, kde se děti učí sociálním dovednostem - jak fungovat ve skupině, naslouchat si, spolupracovat - a obávám se, že u domácího vzdělávání o tyto zkušenosti přichází.
V odpovědi na Marie Dědičová

Re: Povinné předškolní vzdělávání

autor Alžběta Vodrážková -
Ahoj, odpovídám:
1. Jsem určitě pro. Každé dítě vyrůstá jinak, v jiném prostředí a s jinými lidmi. Někdo vídá ostatní děti, někdo ne. Před nástupem do první třídy by děti měly zažít práci v dětské skupině, aby pro ně nástup do školy byl hladší.

2. (Snažím se vžít do role učitele v MŠ): Ano. Symuluji různé situace, ve kterých se dítě pravděpodobně ocitne i v prvním ročníku ZŠ. Snažím se přpravovat takové aktivity, aby dítě zvládlo nápor první třídy.

3. Nemyslím si, že domácí výuka může plně nahradit předškolní rok ve skupině dětí. Důležitá je interakce s dětmi, umění sebezapření, komunikace, neshody s ostatními, pozorvání potřeb druhých. Myslím si, že v domácím vzdělávání se dítě připraví na typy úkolů, na režim, na správné držení tužky apod., ale nic mu nenahradí součinnost s ostatními než rok v dětské skupině.
V odpovědi na Marie Dědičová

Re: Povinné předškolní vzdělávání

autor Tomáš Bendl -
Zdravím Marie,
pokusím se odpovědět.

1. Na základě informací, které mám, to považuji za rozhodnutí správným směrem.

2. Odpovídám-li sám za sebe, tak ne. Obecně to ale vnímám jako věc, která má pozitivní dopady.

3. V této otázce se asi nijak radikálně nevymezuji ani na jednu stranu. Nicméně osobně za jakési negativum považuji nižší sociální vazby a omezené možnosti adaptace na kolektiv.