Úkol č. 2

Úkol č. 2

autor Veronika Birnbaumová -
Počet odpovědí: 0
  1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu

Každé dítě dostane vytištěnou svou fotografii na papíru A4. Děti dostanou za úkol nejprve rozstříhat fotografii na 2 díly, dále na 3 díly a nakonec na 6 dílů, které jsou různě velké, po každém stříhání se budou děti snažit vždy složit obrázek zpět do původního stavu. Aktivita bude ukončena tím, že děti nalepí všechny díly „skládačky“ na papír A4, tak aby byl obrázek jako na začátku a vystavíme si obrázky v šatně na nástěnce.

  1. Provázek, poměřování a celek a části

Děti dostanou provázek, který budou mít za úkol nastříhat na předem určenou velikost (například 6 stejně dlouhých provázků jako přeložený papír A4 a 6 stejně dlouhých provázků jako je malé pravítko, děti nastříhají z klubíčka vždy 6 stejně dlouhých provázků. Děti budeme postupně úkolovat, tak aby z libovolných provázků vytvořily různé geometrické tvary (čtverec, trojúhelník, obdélník, kruh), pokud bude třeba dáme dětem předlohu s geometrickými tvary. Nakonec děti na koberci poměřují své provázky tím, že udělají řady vedle sebe a své provázky mezi sebou porovnají (měly by všem vyjít stejně dlouhé řady). Nebo také děti mohou napojit všechny provázky na sebe a tím získáme celkovou délku použitého provázku.

  1. Korálky, konfigurace a komparace

Děti budou navlékat na šňůrku korálky dle předlohy, kterou předem vytvoří paní učitelka. Děti si správnost ověří přiložením šňůrky s korálky k předloze, děti tak budou porovnat své šňůrky s korálky s předlohou. Nebo dětem můžeme určit pravidlo podle kterého budou navlékat korálky, např. že musí navlékat korálky podle vzoru (např. vždy 2,3,4 stejné barvy za sebou), pak paní učitelka zkontroluje počítám s každým dítětem zvlášť, jestli navléklo korálky dle určeného pravidla, starší děti mohou kontrolovat i mezi sebou.

  1. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr

Ke hře budeme potřebovat 2 hromady dřevěných kostek, děti budou mít za úkol přemístit pomocí nákladních aut hromadu kostek na předem určené místo například z obručí vytvoříme místo, kam děti budou kostky převážet. Učitelka předem připraví ve třídě cestu, po které se děti budou s nákladními auty pohybovat, děti budou mít předem určený směr, jakým mohou s nákladními auty jezdit, aby se nesrazily. Pro zpestření můžeme na cestě vytvořit přechod pro chodce (jedno dítě může korigovat semafor), ostatním dětem řekneme ať se rozdělí do 4 skupin (chodci, řidiči, nakladači a vykladači) skupiny budeme po určité době točit, aby se děti prostřídaly.

 

  1. Kostky, kompozice a možnosti

Hra zrcadlo – paní učitelka si mezi sebe a děti postaví barieru např. z knihy, aby děti neviděly na paní učitelku, jak skládá kostky. Paní učitelka dá dětem pokyn, aby si vybraly 8 barevných kostek (barvy jsou předem dané). Děti sedí v řadě naproti paní učitelce a paní učitelka dětem určuje kritéria např. dej červenou kostku na žlutou, zelenou nalevo od žluté, modrou napravo od žluté, oranžovou před žlutou apod. , podle kterých děti z kostek staví. Je důležité si uvědomit, že paní učitelka staví stavbu z kostek zrcadlově, aby po odkrytí zástěny děti viděly stavbu z jejich pohledu, stavba musí být stejná, aby děti mohly stavbu porovnat, děti mohou také porovnávat stavby mezi sebou. Po odkrytí by děti měly mít stejnou stavbu jako paní učitelka. Pokud jsou děti předškolního věku, mohou diktovat i oni. Tuto hru mají oblíbenou mí předškoláci.