Úkol: Efekt přihlížejících NUTNÁ OPRAVA!

Úkol: Efekt přihlížejících NUTNÁ OPRAVA!

autor Kateřina Machovcová -
Počet odpovědí: 1

Dobrý den,

začala jsem hodnotit vaše zpracované aktivity k úkolu efekt přihlížejících, po počátečních "výhradách", kdy se mi zdálo, že některé informace ve vypracování úkolů jsou nejasné, jsem s čtením dalších příspěvků došla k tomu, že nejsou nejasné, ale zjevně jsme se neprotli v tom, co jsem od vás při plnění úkolu očekávala. Vaše hodnocení je nyní tedy buď nula bodů nebo nehodnoceno a prosím všechny o opravu, resp. doplnění vašich příspěvků. (Ještě doplňuji, že se toto primárně týká prezenčních studentů. V KS někteří dostanete zasloužené body, pokud budete mít po dnešku nehodnoceno/nula, tak to také znamená nutnost opravy). 

Níže popíšu v čem je problém. V přednášce jsme si uvedli, jakým způsobem je typicky popisován efekt přihlížejících (tzn. čím více lidí je na místě, tím se snižuje šance, že pomohou - zjednodušeně hypotéza o rozptýlení pozornosti). Tuto běžnou konceptualizaci jsme si uvedli jako chybnou  - vychází ze zkreslení historických událostí (případ Kitty Genovese) a z toho, že autoři konceptu redukovali komplexní situaci na vliv počtu přítomných.

Posledních několik slidů mojí prezentace se pak věnuje současným výzkumům efektu přihlížejících, kdy se například ukazuje, že lidé převážně reagují (byť ne vždy jsou ale tyto intervence efektivní). Mluvili jsme se o faktorech, které napomáhají ochotě intervenovat (např. pokud je mi někdo blízký/je mi podobný, budu spíš reagovat, než když je to někdo ode mě velmi odlišný). 

Zadání úkolu bylo dle instrukcí k úkolu směřováno právě na tyto nové poznatky (je to takto označené i v prezentaci!!), tzn. rozšířené pojetí efektu přihlížejících. To tedy bylo cílem v dané aktivitě a zde jsem chtěla vidět, jak dokážete poznatky prakticky aplikovat. Pochopitelně můžete v aktivitě pracovat i s možným negativním efektem skupiny a tou původní hypotézou, ale je nezbytné potom zahrnout i současné poznatky a využít je pro práci s třídou. Není nutné pracovat s koncepty lhostejnosti nebo rozptýlení pozornosti ve skupině, které nejsou některými novými výzkumy potvrzeny. Můžete naopak od začátku pracovat "pozitivně" nebo alespoň ukázat situace, kdy dojte k intervenci ze strany přihlížejících i kdy nedojde a nechat žáky samotné porovnat takové situace - proč si myslí, že lidé v jedné situaci zasáhli a v druhé ne? Co by jim osobně pomohlo, aby v obdobné situaci zareagovali? 

Prosím, přepracujte své odpovědi - doporučuji si znova projít prezentaci k efektu přihlížejících, pokud budete mít otázky/něco nebylo z mé strany dostatečně vysvětlené, tak se na mě prosím obraťte (emailem, v průběhu přednášky). Aktivita bude nyní nadále otevřená abyste mohli svoje odpovědi upravit a já vám mohla dát pokud možno plné počty bodů :-) 

S pozdravem

Katka

V odpovědi na Kateřina Machovcová

Re: Úkol: Efekt přihlížejících NUTNÁ OPRAVA!

autor Kateřina Machovcová -
V návaznosti na diskusi v lekci ještě tedy doplňuji, že někde je problém, že není dostatečně explicitně srozumitelné, jak pracujete s efektem přihlížejících, nestačí tedy jen napsat "a potom si s žáky definujeme efekt přihlížejících", ale přímo zmínit alespoň vybrané charakteristiky definice, se kterou pracujete, upozornění na posun v chápání efektu přihlížejících atp.