Začlenění dětí cizinců

Začlenění dětí cizinců

autor Dominik Šimek -
Počet odpovědí: 2

V rámci mimoškolní praxe trénuji ve sportovním klubu děti ve věku 5. třídy základní školy. V tréninkové skupině máme jednoho chlapce cizince z Vietnamu. Tento chlapec celkem dobře mluví česky, i když občas špatně rozumí. O čem ale chci mluvit je to, jak ho děti přijaly. Nikdo neměl žádné rasistické narážky či posměšky. Vzaly ho jako každého jiného chlapce a v dnešní době velmi dobře zapadl do skupiny dětí. Když já jsem byl v jeho letech, děti byly více rasistické a děti cizince mnohdy vůbec nepřijímaly. Proto mi přijde skvělé, že toto myšlení se u dnešních dětí změnilo a s cizinci dokážou kamarádit a spolupracovat.

V odpovědi na Dominik Šimek

Re: Začlenění dětí cizinců

autor Lucie Feixová -
Dobrý večer, je velmi hezké, že máte takové zkušenosti a doufám, že se toto jednou stane standartní záležitostí. Na naší škole je bohužel situace jiná. Máme také chlapce z Vietnamu a dívku ze Sýrie. Obě děti mluví velmi špatně česky a jejich začlenění do kolektivu je obtížné.
V odpovědi na Lucie Feixová

Re: Začlenění dětí cizinců

autor Alena Bednářová -
Já si myslím, že zde je důvodem ale právě možnost domluvit se. Mluva dětí v tomto věku je dosti specifická, různé narážky, speciální "patvary" slov, ironie, a jiné styly rozhovorů jsou pro cizince těžko uchopitelné, a pokud zde nežijí delší dobu, řekla bych až nikdy nepochopitelné. Nedají se naučit, musí se zažít a žít. Pokud toto děti neumí, těžko se začlení, natož, že by se skupinou udržely krok.
Nicméně chápu, že důvod může být i jiný - vzor rodičů, jiná zkušenost z dalších skupin, starší sourozenci, jež mohou ovlivňovat kamarádství s cizincem... Podle mého nejde u nás v ČR v tomto věku o rasismus, jako o strach se v něčem odlišovat, včetně tedy kamaráda cizince, když ve třídě je spoustu "normálních" Čechů. Osobně se mi multikulturní skupiny líbí, ráda cestuji a poznávání cizích kultur mě velmi obohacuje. Avšak v dětském věku, si to člověk těžko uvědomí. Možná právě zařazení předmětu, nebo jen nějaké podskupiny, který bude "mixovat" dějiny, zeměpis, jídlo, oblečení, vzhled i chování lidí a přiblíží tak dětem styl obohacení různých kultur, by mohl být řešením.