Optimální jednání školy/pedagogů

Optimální jednání školy/pedagogů

autor Patrik Jelínek -
Počet odpovědí: 0

Pochybení na straně školy, které jsme byly při vyprávění svědky, čítalo předně včasné nerozpoznání šikany, popírání jejího výskytu a neochotu učinit důsledná opatření při jejím prokázání. Tyto body tvořící základní osu chybného postupu školních pracovníků můžeme přímo použít pro sestavení podmínek, za nichž by naopak mohly dopomoci dřívějšímu vyřešení, či dokonce prevenci.

První a současně nejdůležitější krok, který měli přítomní pedagogové učinit, bylo včasné rozpoznání šikany a její nahlášení příslušným zaměstnancům školy popř. specializovaným externím institucím. Vzhledem k charakterizaci nastalé šikany jako kombinaci psychického nátlaku a hrubého fyzického násilí, lze navíc předpokládat, že některá z obětí nesla i viditelné stopy po utrpěném násilí. A to bez zjevného opodstatnění důvodu nebo častosti jejich výskytu. Konkrétně toto uvědomění doplněné o důvěrné individuální rozhovory se všemi účastníky mohlo být klíčem k včasnému zvrácení celé situace a zamezení nutnosti následné terapeutické péče. Více než kdy dříve proto akcentujme, že by každá škola měla zajišťovat pravidelné školení všech pedagogických i nepedagogických pracovníků v oblasti identifikace varovných signálů šikany a dalšího rizikového chování. Neméně důležité je současně i přesné a srozumitelné vymezení pravidel chování, zvláště pak u dětí nižšího věku.

Zbylé dva chybné kroky, tj. způsob přijetí situace a vyvození adekvátních důsledků, lze společně s minulým bodem shrnout tak, že by si každá škola měla být schopná připustit, že některá z forem šikany může nastat i na její půdě. Od tohoto kroku se totiž odvíjí jakékoli budoucí intervence a preventivní opatření. Přejdeme-li krátce k optimální reakci školy, ta měla sestávat z informování všech rodičů o vyvstalé situaci (třídní schůzka), a to preferovaně bez veřejného jmenování jakéhokoli z účastníků. Prostředníky sdělení by měli být ideálně třídní učitel(ka), metodik prevence a školní psycholog, je-li na škole přítomen. Rodiče obětí i aktérů by měli být o detailech informováni formou soukromé schůze.