Dysregulace pozornosti a chování

Dysregulace pozornosti a chování

autor Veronika Bártová -
Počet odpovědí: 0

Sebepoškozování je obvyklé u dětí ve věku od 13 let (tedy v období puberty). Může jít o projev vnitřní psychické bolesti – například pocitu neštěstí, méněcennosti, ztracenosti nebo úzkosti. Další příčinou může bát snaha o upoutání pozornosti v okolí, hlavně rodiny. Takovéto dítě může trpět vážnou duševní poruchou a rodiče by toto chování neměli podcenit. Mezi další příčiny tohoto chování může být sympatie se subkulturou emo. 

Mezi nejčastější formy patří různé podoby řezání se ostrými předměty či pálení se, typicky na zápěstí či předloktí, ovšem setkáváme se s řeznými ranami i na jiných částech těla – v oblasti nohou (včetně kotníků, lýtek, stehen), ale také například na  prsou; dále škrábání až drásání kůže, vytrhávání si vlasů, okusování nehtů a lůžek až do krve aj.

Mezi organizace, které pomáhají těmto dětem patří například Dětské krizové centrum: https://www.ditekrize.cz/ . Na jejich stránkách majíí hezky vytvořenou příručku https://www.ditekrize.cz/app/uploads/2019/10/brozura-sebeposkozovani-web.pdf , která popisuje co dělat, aby k tomu nemuselo dojí, pokud k tomu došlo atd. Nabízejí i rady pro rodiče (učitele), jak se chovat, pokud má jejich dítě tento problém. 

Posláním služby krizové pomoci Dětského krizového centra je poskytování odborné psychosociální pomoci specializované na krizové životní situace a zejména na problematiku dětí týraných (fyzicky a psychicky), zneužívaných (sexuální týrání, sexuální experimentování), zanedbávaných či jinak ohrožených na zdravém vývoji a poskytování odborné pomoci dětem a jejich rodinám v závažných životních situacích, které vnímají jako naléhavé, ohrožující a krizové a nedaří se je zvládat běžnými způsoby. Služba krizové pomoci je poskytována bezplatně. Cílovou skupinou jsou ohrožené děti ve věku 0 – 18, resp. do 26 let, a jejich rodiny. 

Krizové centrum zajišťuje: 

  • krizovou intervenci, stabilizaci emočního stavu osoby v krizové životní situaci
  • specifickou diagnostiku, zmapování a rozkrytí traumatizujících okolností, jimž bylo dítě vystaveno 
  • sociálně terapeutické činnosti tzn. krizová intervence a další socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k překonání krizového stavu a zahájení následného terapeutického procesu