ŠVP a trauma

ŠVP a trauma

autor Ondřej Vlk -
Počet odpovědí: 1

 Chtěl jsem tento úkol splnit nalezením ŠVP, který by zohledňoval navrhovanou kategorii C čili dysregulaci pozornosti a chování, konkrétně kategorii C4 tedy „Navyklé (záměrné či zautomatizované) nebo reaktivní sebepoškozování.“. Ačkoliv je pravdou, že pro zařazení do kategorie C vývojové traumatické poruchy mají být splněny alespoň tři symptomy.

Je mi jasné, že škola se teoreticky ani nemusí dozvědět z jakého zázemí k ní žák přichází. Díky GDPR. Nicméně jsem očekával, že obecně bude pamatováno na žáky s vývojovou traumatickou poruchu. Kategorie C je již akutní, proto se možná dá pochopit, že jsem nenalezl žádný ŠVP který by toto zohledňoval.

Rozhodně mi nepomohl ani fakt, že ačkoliv jsem pátral i v množině Speciálních škol zřizovaných hl. městem Praha, tyto školy své ŠVP na internetu nevystavují. Nejvíce jsem si sliboval od Základní školy při Psychiatrické nemocnici Bohnice. Nepublikování ŠVP se ale zdaleka netýká jen jí. Chápu, že mnoho Speciálních škol zpracovává individuální vzdělávací plány.

Hledání organizace, která se zabývá podporou dětí/rodin mi vzhledem k naplnění této diskuze přijde jako bezúčelné. Kolegyně a kolegové již našli mnoho organizací. Abych alespoň částečně naplnil očekávání tohoto úkolu rozhodl jsem se opustit kategorii C a přejít ke kategorii A, kde se dá očekávat lepší výsledek s hledáním ŠVP.

Ani zde však situace není o mnoho lepší. Připomínám, kategorie A vystavení traumatu s podmínkami. Na stránkách Dětského domova Dolní Počernice lze nalézt odkaz na ŠVP který ve svém obsahu akcentuje navrhovanou kategorii A.

Pokud by tu někoho zajímala má osobní, ačkoliv přenesená zkušenost se školou a dítětem u kterého lze bohužel uvažovat o vývojové traumatické poruše dle kategorie A za splnění všech podmínek podělím se o ní. Jde o chlapce nižšího školního věku (ISCED 1), pro kterého jeho pěstouni dlouho vybírali vhodnou školu. Všichni zúčastnění mají opravdu dobrou zkušenost se Školou da Vinci. Za povšimnutí doporučuji stranu 17 jejich ŠVP. Jen to školné…

V odpovědi na Ondřej Vlk

Re: ŠVP a trauma

autor Kateřina Machovcová -
Díky moc za snahu jít s úkolem o krok dál a podívat se do ještě více ve vazbě na školní prostředí. Je možné, že pro ŠVP je toto již příliš specifický problém, ale souhlasím s vámi, že je potřeba vnímat jeho závažnost a potřebnou podporu pro děti, které mohou s takovými zkušenostmi do školy přijít. To je nakonec práce především pro jednotlivé pedagogy, kteří dokážou vnímavě téma zahrnout ať už přímo do obsahu výuky nebo tím, jaké využívají metody.