Únava a snížená pozornost

Únava a snížená pozornost

von Adéla Vondrušová -
Number of replies: 4

Chci se zeptat, jak řešíte sníženou pozornost u žáků v odpoledních hodinách. Chápu, že toho mají za celý den dost, ale často se mi stává, že na kroužku neudrží pozornost (obzvlášť nyní při on-line výuce), raději dělají vylomeniny a náš společný čas proto není tak efektivní. Máme matematiku a češtinu nad rámec výuky a i když se snažím učivo procvičovat formou her, není to dle mých představ. 
Nějaké osvědčené tipy z praxe? Děkuji!

In reply to Adéla Vondrušová

Re: Únava a snížená pozornost

von Anna Marková -
Dobrý den,
zkuste na začátek hodiny zařadit nějakou ,,probouzecí'' aktivitu. Normálně bych navrhla i nějakou pohybovější hru, pokud na ní máte prostor. Chápu, že to u online výuky není možné, ale i tak se tam nějaký ten pohyb dá provést. Můžete pustit nějakou veselou a rychlou písničku při které děti udržují rytmus pomocí tleskání a plácání se do různých částí těla. Nebo si děti můžou před kamery stoupnout a zkusit i nějaký jednoduchý taneček. Navíc to vypadá na obrazovce velmi vtipně, když dělají všichni stejnou činnost najednou, mám ozkoušené, že se to dětem líbí a hodně se u toho smějí. Mají chvilku na to, aby zapomněly na všechny školní problémy a zbavily se stresu.
In reply to Adéla Vondrušová

Re: Únava a snížená pozornost

von Jana Krátká -
Dobrý den,
jednoznačně souhlasím s Aničkou. Pohybová aktivita "nastartuje" schopnost soustředit se. Dostačující je cvičení na protažení (lze aplikovat i online). Také doporučuji rozdělovat těžší úkoly do menších. Zároveň doporučuji kombinaci metod vizuální, auditivní a kinestetické. Lépe se učíme, když vnímáme nejen zrakem, sluchem, ale i pohybem. V online více lze využít videa či jiné nahrávky.
S pozdravem
Jana Krátká
In reply to Adéla Vondrušová

Re: Únava a snížená pozornost

von Barbora Kudláčková -
Zdravím, souhlasím s dvěma předchozími komentáři o zapojování pohybové aktivity a chci tyto návrhy podtrhnout vlastní zkušeností. Když učím "normálně", minimálně dvakrát do hodiny na dětech pozoruji únavu a nevoli k další činnosti, v těchto chvílích zařazuji nějakou pohybovku. Děti z mé zkušenosti nejvíc baví panák nebo dřepy. Počítají u toho nahlas, nebo například říkají tóny stupnice a na každý tón padne jeden panák nebo jeden dřep. Co mi připadá v mých hudebních hodinách hodně oblíbené, jsou dechová cvičení. Děti se nadechnou a vydechují pomocí hlásky ssssss. Vždy soutěžíme, kdo vydrží déle a umí lépe hospodařit se svým dechem. Dechových cvičení je ale samozřejmě více.
Jinak teď v distanční formě hodně využívám toho, že jsou děti doma. Když se nudí, zadám jim, aby se zvedly, šly někam po bytě a něco donesly ukázat. Nejoblíbenějšího plyšáka, knížku, nebo mi třeba vyfotí, co je u nic nového. Děti mají radost, když se mnou mohou něco sdílet a já na to reaguji. Odreagují se a zároveň si popovídáme, což těší i mě.
Přeji hodně štěstí.
In reply to Adéla Vondrušová

Re: Únava a snížená pozornost

von Helena Hejduková -
Dobrý den,
Vedu ve večerních hodinách online kroužek angličtiny pro děti od 3. do 5.třídy a s únavou a sníženou pozorností se setkávám při této online formě často. Tento problém se snažím řešit již na úplném začátku hodiny zařazením hry Can you find something? Dětem vyběhne na obrazovce obrázek předmětu, který mají doma najít a mají 15 vteřin na to, jej ukázat na kameru:). Touto formou procvičujeme a učíme se nová slovíčka a dětem se na nějaký čas jejich hladina pozornosti zvýší. Poté pokračujeme v klasické výuce formou videí a mluvení a na konec hodiny za odměnu opět zařadíme podobnou aktivitu. Posílám odkaz na jednu z možností této hry https://www.baamboozle.com/game/198578.
Myslím si, že zařazením nějaké zábavné pohybové hry na začátek hodiny si lze pozornost dětí lépe získat. Dokázala bych si představit tuto hru ve výuce matematiky. Dětem by na obrazovce vyběhl nenáročný příklad 2+2 polštáře a děti by poté musely sehnat požadovaný počet předmětů:)
Doufám, že vám můj nápad pomůže
Držím palce