Vykouřování šalvějí

Vykouřování šalvějí

autor Žaneta Horská -
Počet odpovědí: 3
V odpovědi na Žaneta Horská

Re: Vykouřování šalvějí

autor Dita Schimperková -
Vykuřování, pravděpodobně stejně staré jako sám vynález ohně, kterému se začali přisuzovat magické, náboženské nebo rituální účely. Konkrétně tento druh vykuřování šalvějí je po tisíce let tradiční metoda objevující se u nativních kmenů severní Ameriky. Tento rituál hrál v jejich kultuře a náboženství důležitou roli, jelikož měl za úkol očistit tělo i mysl, přinést rovnováhu a odehnat veškeré druhy negativní energie.
Kromě šalvěje se k vykuřování mohou použít i jiné druhy bylin, dřevin nebo pryskyřice, které ovšem mohou sloužit jinému rituálnímu účelu než očištění. Jsou známé například případy vykuřování s účinky proti nespavosti, proti stresu či dokonce afrodiziakální.
Kromě severoamerických kmenů se s vykuřováním či jinými podobnými technikami můžeme setkat v celé řadě dalších kultur a náboženstvích. Jako příklad můžeme uvést pálení kadidla hojně užívané v římskokatolické či pravoslavné církvi, pálení tzv. vonných tyčinek při buddhistických rituálech nebo za zmínku také stojí tradiční japonské umění Kōdō.
V odpovědi na Dita Schimperková

Re: Vykouřování šalvějí

autor Žaneta Horská -
Mně osobně na tomto rituálu přijde zajímavé, jak se hojně ujal a je téměr módní lifestylovou záležitostí. Když jsem na internetu hledala nějaký návod, narážela jsem na články z webových stránek amerického vogue, the spruce, healthline, well and good... možná se pak nabízí otázka kulturní apropriace.
V odpovědi na Žaneta Horská

Re: Vykouřování šalvějí

autor Kateřina Horská -
Velmi dobrý postřeh, o prolínání new age spirituality a populární kultury (lifestylové časopisy apod.) píše právě Ch. Partridge, který byl v četbě na tento týden. Také téma kulturní apropriace, které zmiňujete, je důležité a vedou se kolem něj v současné antropologii diskuze. Jsou autoři, kteří jsou vůči tomu velmi kritičtí a mluví přímo o "vykrádání" nativních kultur za účelem zisku, jiní zase ukazují, že se jedná spíše o "spolupráci" a vytváření nových synkretických spiritualit, které mohou ty kultury, z nichž jednotlivé motivy pocházejí, zpětně obohatit.