Behaviorální teorie sociálního učení
Pavel má již podruhé odklad školní docházky. Vzhledem k tomu, že do současné chvíle vystřídal čtyři různá předškolní zařízení, tak se dá předpokládat, že ani v jednom zařízení žádný pedagogický pracovník neupozornil rodinu (která si pravděpodobně neví s Pavlem rady) na možná odborná vyšetření jak u psychologa, tak následně v pedagogicko- psychologické poradně.
Pavel potřebuje odbornou pomoc včetně toho, aby rodina byla informována o tom, jak k dítěti přistupovat a chovat se k němu. Velice zásadní je v tomto postoj matky, která se na výchově a vzdělání Pavla podílí nejvíce. Důvod v tomto případě je zřejmý. Matka – nezaměstnaná. Otec často mimo rodinu (dá se mluvit o částečné absenci otce u výchovy). Paradoxně i přesto, že je zde absence otce, tak jeho občasná „výchova“ formou násilí a trestů se na dítěti velmi podepíše. Dle Alberta Bandury sociální teorie učení stojí na tom, že učení se může také objevit jednoduše pozorováním chování ostatních jedinců. Jeho teorie také hovoří o sociálním elementu, Bandura argumentuje tím, že lidé mohou získat nové zkušenosti, chování a informace pozorováním ostatních. Tento element je známý jako observační učení, tento typ učení může být využit k vysvětlení široké škály chování jedinců. Pravděpodobně se v rodině dějí nestandartní situace vzhledem k Pavlovu agresivnímu chování. Hádky v rodině, nezaměstnanost matky = finanční situace, otec stále v práci, neshody, násilí a jiné. Tohle jsou všechno aspekty, které na Pavla působí. Neumí s nimi pracovat a vyhodnotit je. Poté reaguje neadekvátně a je agresivní, neumí ovládat emoce, ničí věci.
Pavel nemá dané žádné vzorce chování. Nevíme, co se v rodině děje, zda dochází k násilí mezi rodiči či na dětech. Pavel sám neví, co je dobře nebo špatně. Přístup rodičů není dobrý, je třeba, aby s rodinou pracovali např. pracovníci OSPOD. Především se zaměřit na matku, která je s Pavlem denně a posléze na otce. Je třeba zjistit a pravidelně monitorovat situaci v rodině. Zjistit příčinu vzniku chování Pavla. Prioritou je ustálit situaci v rodině a následně i ve školním zařízení, kde by měl asistenta pedagoga.