Z důvodu v pořadí druhého odkladu školní docházky a vyloučení z několika předškolních zařízení předpokládám minimálně konzultaci s učitelkami MŠ, možná s psychologem PPP, tudíž vyslovení předpokládané odborné diagnózy, ta zde chybí.
Dle Bandurovy behaviorální teorie sociálního učení bych zdůraznila učení pozorováním - minimální vliv otce na denní fungování rodiny, pokud je otec přítomen, pak jako vzor násilí a hrubé síly. Předpokládám i nevhodný vzorec v chování matka - otec. Další pozorovaný aspekt je psychická nevyrovnanost a celková nespokojenost matky a odmítavý postoj sester. Minimální schopnost autoregulace emocí chlapce - frustrace z odmítání ze strany rodiny - všichni chtějí mít od chlapce klid - pozornost si vynucuje hrubým chováním a porušováním pravidel, impulzivitou, chlapec uplatňuje naučené agresivní dovednosti.
Intervence - v ideálním stavu práce s rodinou, nastavení vhodných podmínek pro vývoj chlapce. Nepředpokládám zájem otce o změny - za vše může matka, ta je pouze pasivní a “slabá”, tudíž ani ona nejspíš nebude schopna změn.
Podpůrnou roli v rodině může zaujmout pracovnice SPOD nebo PPP. Může podpořit matku v nastavení pravidel v rodině apod, vysvětlit otci jejich důležitost pro další život chlapce. Zároveň posoudí vliv rodinného prostředí na vývoj dítěte a jeho další setrvání v rodině.
Možný velký vliv nové autority v životě chlapce - učitelka ZŠ, obrněná trpělivostí, pomůže chlapci s nastavením hranic, hodnot a stanoví očekávané výsledky a pomůže s osvojením nových vzorců chování.