Téma:
TOLERANCE
- žáci řeknou, co je jako první napadne z vlastního života
- poté učitel shrne všechny postřehy, vysvětlí pojem TOLERANCE v kontrastu s NETOLERANCÍ, pojem PLURALITA
- učitel nastolí témata týkající se tolerance a netolerance pomocí myšlenkové mapy
Témata:
majorita x minorita - demokratický princip x nedemokratický
etnocentrismus - Máme právo si myslet, že naše většinová kultura je nadřazená ostatním "méně vyspělým" kulturám?
menšina - nejen rasově, národnostně, ale i z hlediska stereotypů - "normální" x "zvláštní" - žáci definují tyto kontroverzní pojmy
rasismus, xenofobie - vysvětlení pojmu rasa x pluralismus
náboženská tolerance x netolerance (z hlediska různých náboženství) - https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1960240-frantisek-jmenoval-nove-kardinaly-a-varoval-pred-narustem-nesnasenlivosti
historické události v souvislosti s náboženskou tolerancí x netolerancí
sociální odlišnost x individuální odlišnost
- Individuálně odlišní - handicapovaní, mentálně postižení, lidé s PAS - jak se k nim chovat?, instituce na pomoc handicapovaným
- rizika: šikana - jak bojovat proti šikaně?
- fyzická x psychická
- pomoc, usnadnění života - Jak? Vlastní zkušenosti?
Využití dokumentů: Jeden svět na školách
Stanovení otázky do diskuse na závěr: Co nového jste se dozvěděli o toleranci ve společnosti? Bojovali jste někdy vy sami proti netoleranci nějaké skupiny/ jedince?