VO-9-1-04

VO-9-1-04

autor Kristýna Cingrová -
Počet odpovědí: 1

Co je to kultura?

-Zeptat se žáků, co si představují pod pojmem kultura či kulturní.  

-Objasnit tento pojem, zmínit rozdíl mezi kulturou v užším a širším významu.

Kulturní instituce

-Na začátek se zeptat žáků, jestli rozumí pojmu instituce. Objasnit význam slova.

-Zeptat se žáků, co si představují pod pojem kulturní instituce? Jaké kulturní instituce znají?

-Popsat obecně jednotlivé kulturní instituce (muzeum, divadlo, kino, knihovna, galerie…).

-Práce s fotografiemi nejvýznamnějších kulturních institucí v ČR (Národní divadlo, Národní muzeum, Národní galerie…) – přiřazování ve skupinách.

-Zeptat se žáků, jaké kulturní instituce na fotografiích již navštívili. Případně jaké další významné instituce je napadají.

-Zeptat se žáků, jaký přínos mají kulturní instituce. Proč je lidé navštěvují a proč je důležité je navštěvovat.

Kulturní instituce v našem regionu

-Zeptat se žáků, jaké kulturní instituce se nachází v našem regionu.

-Prezentace kulturních institucí v regionu (představit širší spektrum institucí, které by žáci mohli navštívit i ve svém volném čase).

-Na základě zájmu žáků zkusit uspořádat další hodinu (domluva o spojení dvou vyučovacích hodin) exkurzi do jedné z institucí (s pracovními listy).

+ Pro zajímavost představit expozice, které lze navštívit online (eMuzeum).

V odpovědi na Kristýna Cingrová

Re: VO-9-1-04

autor Klára Vlková -
VO-9-1-04 zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají
  • vysvětlení pojmu kultura a jeho vnímání – co je kultura, co/kdo je kulturní – jak různě může být tento pojem pojímán (v různých oborech/kontextech)
    •  debata s žáky – upozornění na problematiku pojmu
  • co tvoří kulturu ve smyslu pro nás potřebném (umění, ale nejen obrazy, sochy, ale i divadlo, literatura, kulinářství)
  • historie kultury – umění od pravěku po současnost, vývoj (krátký historický exkurz)
  • kde bychom mohly dnes nalézt svědectví o kultuře/umění v minulosti
    • co jsou kulturní instituce? jaké typy institucí/konkrétní instituce žáci znají? jaké mají ve svém okolí?
  • představení si jednotlivých typů kulturních institucí (muzeum, galerie, divadlo, knihovna, kino …)
    • zahrnout i stručnou historii (pro představu), či důležité pojmy, se kterými se můžeme setkat (vše objasnit, ptát se žáků)
    • lze dělat zábavnou formou – kvíz/spojovačka … 
  • představení nejdůležitějších k. institucí ve světě, v ČR, v regionu + obrazové materiály (jak vizuály a lokality budov /mapy/, ve kterých se instituce nacházejí, tak ale i fotky nejvýznamnějších děl a exponátů)
    • dle typů, výběrové, odůvodnit/ozřejmit přínos
  • ideálně navštívit se studenty alespoň některý typ kulturní instituce, či se naučit seznamování s jednotlivými typy umění/uměleckých děl 
  • ukázat význam kultury a jejího uchovávání pro dnešní pohled na svět – svědectví, vývoj