Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Pavel Čech -
Počet odpovědí: 9

Kde se podle vás dá ještě hovořit o nějaké obdobné podstatě všech náboženství a kde už je to přílišným zjednodušením, které může pokřivovat naše chápání? Není lepší ke každému náboženství přistupovat tzv. "s čistou hlavou"? Jakým způsobem pak zkoumat jejich podobnost či analogičnost?

V odpovědi na Pavel Čech

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Yuliya Kukharchuk -
Řekla bych, že otázka “do jaké míry?” je těsně spjata s otázkou “za jakým účelem?” Záleží na tom, proč hledat stejnou podstatu? za účelem pátrání po otázkách jakési evoluční teorie vzniku a vývoje náboženství? Nebo vysvětlení původu náboženských zkušenosti?
Všechno má své hranice.
A určitě je dobré nahlížet na různé aspekty původu a vzníku jednotlivých náboženství "s čistou hlavou" a různými metody.
V odpovědi na Yuliya Kukharchuk

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Kateřina Horská -
Výborné téma. A není to tak, že svým způsobem společnou "podstatu" těchto jevů předpokládáme už jen tím, že vůbec používáme termín "náboženství" a že se jej snažíme nějak definovat?
V odpovědi na Kateřina Horská

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Pavel Čech -
Děkuji za odpověď. Určitě souhlasím. Měl jsem hodně na mysli třeba situace, kdy někdo velmi rychle a příliš samozřejmě začne vidět v některém náboženském projevu pouhý přepis toho, co už poznal jinde. Pak se mu podle mě velmi často může ztrácet širší komplexnost tohoto významu a jeho skutečné hlubší pochopení. Možná by se k němu měl spíš tak nějak od podlahy postupně spolu s insidery dané kultury a náboženského společenství propracovat a nebýt přitom příliš zatížen tendencí vtlačit nově pozorované projevy do jemu už známých. Ale zároveň srovnávání (a tedy i objevování kromě rozdílů podobností) je podle mě asi nutné i nevyhnutelné a k tomu právě patří zakládání společných základních termínů. Ty snad zároveň neruší konkrétní rozdílnosti, protože zůstávají v obecnější rovině.
V odpovědi na Yuliya Kukharchuk

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Pavel Čech -
Děkuju. Otázka "Za jakým účelem?" mě tu vůbec nenapadla a opravdu s tím přitom velmi souvisí.
V odpovědi na Pavel Čech

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Marek Konečný -
Nevím jestli se to úplně týká antropologie, ale existuje směr který se obdobnou podstatu všech náboženství snaží dokázat: https://en.wikipedia.org/wiki/Perennial_philosophy
Zrovna na tohle téma čtu pár knih.
V odpovědi na Marek Konečný

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Pavel Čech -
Díky moc! Tento směr jsem vůbec neznal, i když na podobné principy můžeme asi docela snadno narazit. Z toho, co jsem si o tom přečetl, je mi to celkem sympatické a docela mám sám tendenci takto přemýšlet. Na druhou stranu to asi taky může být mnohdy příliš zjednodušující způsob uvažování, který by mohl někdy i bránit komplexnějšímu pochopení některých projevů. Ale nevím. Jen jsem to spíš tak pročetl... Každopádně je pro mě osobně vidět, že náboženství mají opravdu mnoho společného - asi v mém cítění i to nejpodstatnější - akorát pro každého se právě může toto nejpodstatnější hodně v jeho vnímání lišit. A to i kdyby třeba nějak pochopil, co se jim snažíme říct.
V odpovědi na Marek Konečný

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Kateřina Horská -
Díky za sdílení, perennialismus je důležitý, ovlivnil i některé myšlenkové linie ve vědeckém zkoumání náboženství a hlavně - jak se to píše i v tom článku na Wikipedii - je součástí "učení" současné alternativní spirituality (tzn. toho, čemu se někdy říká new age). To je taky asi důvod, proč se s tímto typem úvah dnes můžeme v různých kontextech velmi často setkat, jak píše Pavel.
V odpovědi na Pavel Čech

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Sylvie Řezáčová -
Souhlasím s Yulií, že záleží, za jakým účelem bychom hledali podobnost náboženství. Přidala bych, že je podstatné také jaký aspekt nebo funkci náboženství zkoumáme a na jaké úrovni. Pokud pracujeme s náboženstvím jako "světonázorem" či filosofií a snažíme se dobrat nějaké metafyzické pravdy, potom dává zobecnění smysl, jestliže by "pravda" měla být někde uprostřed. Stejně tak, jestli zkoumáme náboženství jako nějakou antropologickou konstantu a hledáme, co mají všechna lidská společenství stejné a dalo by se to označit jako náboženství. Na druhou stranu, když se podíváme na žité (praktikované) náboženství jako součást vyhraněné kultury, tak pro člověka, který v ní žije, dává smysl právě to jedno jeho náboženství. Jinak řečeno, pro náboženství v praxi jsou důležité všechny podrobnosti (odlišnosti), které by zobecněním zmizely.
V odpovědi na Pavel Čech

Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?

autor Liudmila Shpileuskaya -
Řekla bych, že touto „mírou“ je v podstatě člověk a jeho základní existenciální (jako bytosti) a společenské potřeby, protože obvykle náboženství vystupuje jako to, co dává člověku smysl pro jeho bytí ve světu a co, na druhé stráně, pomáhá regulovat individuální chovaní jednotlivců ve společností a udržovat některý společenský pořádek.