Kde se podle vás dá ještě hovořit o nějaké obdobné podstatě všech náboženství a kde už je to přílišným zjednodušením, které může pokřivovat naše chápání? Není lepší ke každému náboženství přistupovat tzv. "s čistou hlavou"? Jakým způsobem pak zkoumat jejich podobnost či analogičnost?
Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Pavel Čech -
Počet odpovědí: 9
V odpovědi na Pavel Čech
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Yuliya Kukharchuk -
Řekla bych, že otázka “do jaké míry?” je těsně spjata s otázkou “za jakým účelem?” Záleží na tom, proč hledat stejnou podstatu? za účelem pátrání po otázkách jakési evoluční teorie vzniku a vývoje náboženství? Nebo vysvětlení původu náboženských zkušenosti?
Všechno má své hranice.
A určitě je dobré nahlížet na různé aspekty původu a vzníku jednotlivých náboženství "s čistou hlavou" a různými metody.
Všechno má své hranice.
A určitě je dobré nahlížet na různé aspekty původu a vzníku jednotlivých náboženství "s čistou hlavou" a různými metody.
V odpovědi na Yuliya Kukharchuk
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Kateřina Horská -
Výborné téma. A není to tak, že svým způsobem společnou "podstatu" těchto jevů předpokládáme už jen tím, že vůbec používáme termín "náboženství" a že se jej snažíme nějak definovat?
V odpovědi na Kateřina Horská
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Pavel Čech -
Děkuji za odpověď. Určitě souhlasím. Měl jsem hodně na mysli třeba situace, kdy někdo velmi rychle a příliš samozřejmě začne vidět v některém náboženském projevu pouhý přepis toho, co už poznal jinde. Pak se mu podle mě velmi často může ztrácet širší komplexnost tohoto významu a jeho skutečné hlubší pochopení. Možná by se k němu měl spíš tak nějak od podlahy postupně spolu s insidery dané kultury a náboženského společenství propracovat a nebýt přitom příliš zatížen tendencí vtlačit nově pozorované projevy do jemu už známých. Ale zároveň srovnávání (a tedy i objevování kromě rozdílů podobností) je podle mě asi nutné i nevyhnutelné a k tomu právě patří zakládání společných základních termínů. Ty snad zároveň neruší konkrétní rozdílnosti, protože zůstávají v obecnější rovině.
V odpovědi na Yuliya Kukharchuk
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Pavel Čech -
Děkuju. Otázka "Za jakým účelem?" mě tu vůbec nenapadla a opravdu s tím přitom velmi souvisí.
V odpovědi na Pavel Čech
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Marek Konečný -
Nevím jestli se to úplně týká antropologie, ale existuje směr který se obdobnou podstatu všech náboženství snaží dokázat: https://en.wikipedia.org/wiki/Perennial_philosophy
Zrovna na tohle téma čtu pár knih.
Zrovna na tohle téma čtu pár knih.
V odpovědi na Marek Konečný
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Pavel Čech -
Díky moc! Tento směr jsem vůbec neznal, i když na podobné principy můžeme asi docela snadno narazit. Z toho, co jsem si o tom přečetl, je mi to celkem sympatické a docela mám sám tendenci takto přemýšlet. Na druhou stranu to asi taky může být mnohdy příliš zjednodušující způsob uvažování, který by mohl někdy i bránit komplexnějšímu pochopení některých projevů. Ale nevím. Jen jsem to spíš tak pročetl... Každopádně je pro mě osobně vidět, že náboženství mají opravdu mnoho společného - asi v mém cítění i to nejpodstatnější - akorát pro každého se právě může toto nejpodstatnější hodně v jeho vnímání lišit. A to i kdyby třeba nějak pochopil, co se jim snažíme říct.
V odpovědi na Marek Konečný
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Kateřina Horská -
Díky za sdílení, perennialismus je důležitý, ovlivnil i některé myšlenkové linie ve vědeckém zkoumání náboženství a hlavně - jak se to píše i v tom článku na Wikipedii - je součástí "učení" současné alternativní spirituality (tzn. toho, čemu se někdy říká new age). To je taky asi důvod, proč se s tímto typem úvah dnes můžeme v různých kontextech velmi často setkat, jak píše Pavel.
V odpovědi na Pavel Čech
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Sylvie Řezáčová -
Souhlasím s Yulií, že záleží, za jakým účelem bychom hledali podobnost náboženství. Přidala bych, že je podstatné také jaký aspekt nebo funkci náboženství zkoumáme a na jaké úrovni. Pokud pracujeme s náboženstvím jako "světonázorem" či filosofií a snažíme se dobrat nějaké metafyzické pravdy, potom dává zobecnění smysl, jestliže by "pravda" měla být někde uprostřed. Stejně tak, jestli zkoumáme náboženství jako nějakou antropologickou konstantu a hledáme, co mají všechna lidská společenství stejné a dalo by se to označit jako náboženství. Na druhou stranu, když se podíváme na žité (praktikované) náboženství jako součást vyhraněné kultury, tak pro člověka, který v ní žije, dává smysl právě to jedno jeho náboženství. Jinak řečeno, pro náboženství v praxi jsou důležité všechny podrobnosti (odlišnosti), které by zobecněním zmizely.
V odpovědi na Pavel Čech
Re: Do jaké míry lze hledat stejnou podstatu jednotlivých náboženských směrů?
autor Liudmila Shpileuskaya -
Řekla bych, že touto „mírou“ je v podstatě člověk a jeho základní existenciální (jako bytosti) a společenské potřeby, protože obvykle náboženství vystupuje jako to, co dává člověku smysl pro jeho bytí ve světu a co, na druhé stráně, pomáhá regulovat individuální chovaní jednotlivců ve společností a udržovat některý společenský pořádek.