Učitel žáky seznamuje s celou škálou různých alternativních názorů
Může to být zdlouhavé a pro některé studenty příliš složité. Někteří lidé mají radši, když jim řeknete "jak to prostě je", či má být.
Pokládám si otázku, jakým způsobem by učitel žáky s názory seznamoval - „Někdo si myslí, že to je tak, jiný si zase myslí, že jinak“? V tom případě mi to přijde bezpředmětné. Myslím, že pokud se v hodině vyjadřuje názor (a jedná se přímo o téma k diskuzi), měl by být zastoupen někým, kdo je ve třídě přítomen.
Žáci mohou následně diskutovat o tom, PROČ by někdo mohl mít takový názor a někdo jiný makový, což může vést k tomu, že budou v budoucnu k odlišným názorům jiných lidí vstřícnější. Může to být i plodnější debata, když se to netýká jich osobně a nemají tak pocit, že někdo atakuje přímo je osobně, nemají pocit, že mají sami sebe obhajovat.
Zde dochází ke zmnožení představ o jedné věci, to u žáků nemusí být pozitivní, protože docházejí k relativismu.
Určitě je dobré žáky seznamovat s tím, že na některá témata může existovat několik pohledů, aniž by byl jeden správnější než ostatní. U dalších témat může být přínosné žákům sdělit, že exituje nějaká oficiální linie, kromě ní jsou tady ale i různé další alternativní stanoviska, a následně diskutovat o tom, jaké jsou silné a slabé stránky jednotlivých přístupů.
Seznámení žáků s různými alternativními názory podle mě není na škodu, pokud je pro to však dostatečný prostor. Žáci by jednotlivé názory měli pochopit, kriticky posoudit, debatovat o nich. Čistý "výčet" alternativních názorů nestačí.
-to je podle mě velmi pozitivní, je důležité, aby si žáci uvědomovali, že ne vždy existuje jen jeden pravdivý názor, záleží z jakého úhlu pohledu se na danou věc díváme, není vždy vše černobílé, nemáme vždy v životě ohraničení dobro/zlo, mnohdy dochází k jejich prolínání a je důležité, aby se naučili poslouchat a vnímat názory ostatních, ne jen striktně prosazovat ten svůj
Souhlasím, představení mnoha různých názorů může studentům rozšířit obzory, je to možnost učit se naslouchat a snažit se pochopit postoj druhého člověka. Přínosné by pro žáky určitě bylo, pokud by jen neposlouchali od učitele výklad různých postojů, ale sami navzájem si představovali svá stanoviska.
Myslím, že je důležité, jakým způsobem učitel žáky s tímto problémem seznámí. Podle mě je důležité, aby učitel u témat představil oficiální názor na ně (u těch které ho mají) a pak popřípadě představil další názory na danou problematiku. Zde pak může probíhat diskuze, proč se někteří autoři od oficiální linie odklánějí.
Rozhodně si ale myslím, že je důležité, aby si žáci uvědomovali, žena danou problematiku, existuje více názorů.
Rozhodně si ale myslím, že je důležité, aby si žáci uvědomovali, žena danou problematiku, existuje více názorů.
Myslím si, že tohle je to nejdůležitější poslání učitele (nejen společenských věd). Učitel by měl odkrývat názory ,,pro" i ,,proti" oficiálnímu názoru. Následná diskuse žáků mezi sebou, která se týká rozličných názorů je velice obohacující. Zajímavé je vyzkoušet si obhajovat v diskusi názor protistrany (názor, který já sám nezastávám). Může to pomoci překonat předsudky vůči některým názorům a skupinám lidí, kteří je zastávají. Studenti se naučí být tolerantní a vyslechnout si vždy protistranu, aniž by si slepě šli za svým.
Učitel by neměl prezentovat pouze jeden názor. Měl by představit určitou škálu názorů a s žáky je probrat. Případně si myslím, že zajímavou formou by bylo zapojení žáků s tím, že by sami vyhledali určité názory, prezentovali je před třídou a společně by je pak s učitelem kriticky zhodnotili.
Myslím si, že žáci alespoň budou vědět, že na dané téma neexistuje jen jeden jediný názor, ale může jich být několik. Nebudou se bát vyjadřovat, když někteří žáci (spolužáci), se vyjádří úplně jinak, než jiný daný žák.
Určitě je dobré pokud učitel žáky seznamuje s více názory na danou problematiku, aby tak věděli, že nic není jednostranné a úplně přesně dané. Ale pokud je těchto názorů příliš mnoho, žáci by v tom mohli mít zmatek a nedokázali by si z toho vytřídit to, co je důležité.
Seznámit žáky s různými úhly pohledu je určitě vhodné, jen třeba každý názor dostatečně vysvětlit a odůvodnit a to může být časově náročné.
V případě diskuzních hodin se v diskuzích určitě objeví více než jeden názor, pokud žáci některý z možných názorů nezmíní, může je učitel postupně doplňovat. Jak psal někdo jiný, žákům seznámení s jednotlivými názory může připadat zdlouhavé, ale v případě postupného doplňování je může učitel spíše zaujmout.
velké množství různých názorů, může některé žáky zmást, dokonce jim může znemožnit utvořit si nějaký jednotný názor na druhou stranu žáci schopní syntézy názorů a jejich srovnávání si dokáží vytvořit komplexnější názor a propojit různé pohledy na stejnou věc
Může být dobrým přístupem v případě, kdy je učitel stále schopný zachovat si sám zdravý rozum, nahlížet na každý z názorů kriticky a zároveň umět tyto názory předat žákům tak, aby se seznámili s faktem existence plurality názorů a uměli se v ní zorientovat úměrně svému věku. Dalo by se takové seznamování zahrnout i v rámci různých besed s lidmi, kteří tyto názory zastávají a jsou ochotni o nich otevřeně mluvit, je ale třeba, aby i učitel s žáky reflektoval to, co se nového dozvěděli a může jim být nejasné. Pokud toto učitel nedokáže, může vyznít jeho snaha jako příliš mnoho nicneříkajících informací, jejichž podstata může být žáky pochopena zcela odlišně, než učitel zamýšlí.
učitel je může seznámit, ale bude to pro žáky velmi matoucí a zatěžující...žáci pak nebudou vědět k čemu se postavit a zároveň si nebudou pamatovat předchozí názory, nehledě na to, že na každém názoru může být špetka pravdy, protože každý názor má něco do sebe...
Pokud je na to postor v hodině, je dobré žáky seznámit i s některými alternativními názory a následně o nich diskutovat. Žáci si uvědomí, že daný problém není jednoduchý, že mnoho lidí se ve svých názorech odlišuje, což může vést k větší toleranci odlišných názorů. Nicméně uvedení velkého množství různých názorů by bylo pro žáky velmi zdlouhavé a chaotické.
Souhlasím, bohužel ne vždy je na takový přístup dostatek času. Domnívám se, že by bylo vhodné žáky seznámit s oficiální linií, pokud existuje, a doplnit ji dvěma, třemi jinými názory, o kterých by poté mohl společně s žáky diskutovat. Na některé problémy či otázky totiž existuje tolik různých názorů, že by zabralo příliš mnoho času alespoň okrajově s nimi žáky seznámit, natož o nich diskutovat. Velmi pravděpodobně by tak došlo ke ztrátě zájmu u žáků, případně by se v nich úplně ztratili. Myslím si ale, že není na škodu, když učitel žáky seznámí jak s oficiálním názorem, tak se svým vlastním.
Určitě je důležité znát více názorů, ale musí to být názory relevantní a o něčem vypovídající. Učitel by neměl seznamovat studenty s dalšími názory, které by s daným problémem sice souvisely, ale pouze velmi okrajově a navíc by byly velmi marginální.
Seznámit žáky minimálně s opačnými názorovými spektry by mělo být povinností všech občankářů. Tato typologie se nevylučuje s přiznáním učitelova názoru.
Pokud učitel nezaujímá k daným názorům žádná hodnotící stanoviska, potom dává žákům možnost, aby o nich samostatně kriticky přemýšleli a svobodně si případně mohli vybrat, která alternativa je jim nejbližší. Hrozí ovšem také to, že v závislosti na věku a zkušenostech žáci nebudou umět rozlišit "dobré" nebo dejme tomu "přijatelné" názory, od těch "špatných" nebo "nepřijatelných".
Zdlouhavé, zároveň se ale žákům naskytne větší náhled na danou věc. Poznají i jiné názory a tom si budou moct vybudovat svůj či se přiklonit k tomu, který jim je nejbližší. Nutí to zároveň žáky k myšlení.
Určitě je dobré předkládat více názorů, ale nesmí jich být zase mnoho, aby se žáci v tématu nezačali ztrácet.