- Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.
a) Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.- ANO – děti stojí přesně v řadě
b) Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy. – NE – nejedná se o lineární uspořádání, není definován způsob uspořádání dětí.
c) Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím. NE - nejedná se o lineární uspořádání, není definován způsob uspořádání dětí.
d) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr. - NE - nejedná se o lineární uspořádání – může být několik, žádný nebo všechny
e) Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, … NE – vzdálenosti dětí jsou neurčité
f) To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo. – ANO – Děti se řadí postupně za sebou od nejrychlejšího do nejpomalejšího.
g) Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší. – NE- Není požadavek na uspořádání dětí dle věku.
h) Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku. NE – Může se vyskytovat stejný počet barev na několika obrázcích.
i) Podívejte se na to, co všechno je pod stolem. – NE – Není řečeno co vše je pod stolem a jak je to uspořádáno. Nemusí tam být nic.