Úkol 5 - Adéla Zahradová

Úkol 5 - Adéla Zahradová

by Adéla Zahradová -
Number of replies: 1

Řeč zvířátek - práce s textem PMG

Přiřazování (zobrazení prosté):

Cílem aktivity je přiřadit každému zvířátku patřičnou ,,řeč“.

Nejprve si s dětmi básničku pozorně přečteme, lze i opakovaně, poté doplníme čtení a poslech jednotlivých zvuků řeči zvířátek. Následuje vyzvání dětí k přiřazení zvuků k jednotlivým zvířátkům: ,, Děti ke každému zvířátku, které mám tady na obrázcích (děti dohledávají potřebné informace z obrázků), patří jeden zvuk (neboli řeč), který jsme teď slyšely. Některé  zvířátko tedy mňouká, některé zvířátko kdáká a my teď vybereme pro každé zvířátko tu správnou řeč." Postupně s dětmi prohlédneme obrázky zvířat a ke každému zvířeti přiřadíme správnou řeč (lze opět podpořit poslechem).

Třídění na pravdivé a nepravdivé informace, rozvoj logického myšlení.

Cílem aktivity je zjistit, jak se děti v tématu orientují, jaké jsou jejich znalosti a upevnit v paměti to, co jsme se naučili v aktivitě předešlé.

Posadíme se s dětmi do společného kruhu, každé dítě dostane dvě kartičky, na jedné z kartiček bude nakreslené modré „X“ (kód vyjadřující nepravdu ,,není to pravda“) a na druhé kartičce bude nakreslená červená ,,fajfka“ (kód vyjadřující souhlas ,,ano, je to pravda“). Poté si bereme do ruky postupně jednotlivé obrázky zvířátek a k obrázků dětem povíme postupně několik oznamovacích vět (výroků).

Příklad: Ukazuji dětem obrázek krávy a doprovázím větou: ,,Kráva kdáká.“  Děti pak reagují zvednutím patřičné kartičky vyjadřující souhlas nebo nesouhlas. Společně vyhodnotíme: ,,Kdo si myslí, že kráva kdáká a proč?“ Také vybereme zástupce druhé skupiny: ,,Kdo si myslí, že kráva nekdáká a jaká je tedy řeč krávy?“.

U této aktivity lze pracovat i s kvantifikátory jako například:

,,Každé zvířátko je chlupaté (nebo kdáká).“  

,,Žádné zvířátko není chlupaté (nekdáká).“

Poté děti opět reagují ano/ne. Vždy následuje vysvětlení skutečnosti.