Distanční vzdělávání

Distanční vzdělávání

autor Eva Marádová -
Počet odpovědí: 0

Milí přátelé, omlouvám se za zpožděný vstup do diskuze k probíhajícím aktivitám v mimořádných podmínkách. Ač jsem doma, práce neubývá.

Výuku jednotlivých předmětů již několik let podporuji kurzy v Moodle. Studenti zde mají k dispozici studijní materiály, specifikovány úkoly určené k průběžnému plnění a zadanou seminární práci, kterou prostřednictvím Moodle odevzdávají jako výstup k zápočtu.

Když na začátku semestru probíhaly v kombinované formě studia první bloky přímé výuky, nevěděli jsme, že se druhý blok s přímou reflexí seminárních úkolů již nepodaří prezenčně dle rozvrhu realizovat. Proto bylo třeba v průběhu semestru poněkud změnit koncepci materiálů v Moodle. Byly zadání průběžné náměty k diskuzi a otevřena komunikace se studenty. Všichni studenti již dostali zpětnou vazbu, na kterou reagovali v další odevzdané úloze. Závěrečná seminární práce je v těchto dnech reflektována individuálně.  

Rovněž v prezenční formě studia jsem výuku zahájila jako obvykle s podporou v Moodle. Studenti začali průběžně zpracovávat úkoly. V návaznosti na přechod na distanční formu výuky jsem musela koncepci kurzů změnit, zařadit více dílčích úloh s průběžnou reflexí. Musím konstatovat, že studenti se okamžitě přizpůsobili požadavkům, dodržují dané termíny, což usnadňuje poměrně efektivní reflexi. Ještě proběhne poslední odevzdání zápočtového úkolu. Zadání tohoto úkolu (vzhledem k nemožnosti realizace výzkumné sondy v praxi) bylo nutné nahradit jiným konceptem.

V každém případě je třeba konstatovat, že přechod na distanční formu výuky představoval pro mě značnou časovou zátěž (a to i přesto, že kurzy v Moodle mám připravené). Na druhou stranu to vnímám jako určitou výzvu. Tím, co jsem si ověřila v tomto semestru se studenty prezenčního studia, by se dala obohatit nepřímá výuka ve formě kombinované.

Musím přiznat, že zcela vyčerpávající je dokončování závěrečných prací bez osobních konzultací se studenty. Jsou to hodiny u počítače, kdy vpisuji studentům do textů funkcí „sledování změn“ poznámky. Trpí oči i celé tělo… Při této práci jsem si mnohokrát vzpomněla na náš kurz – formativně hodnotit texty studentů a posouvat studenty dál. S použitím pouze písemné e-mailové komunikace nebylo možné široce komunikovat, šlo o stručně upozornění na problémy a vedení k úpravě textů, aby práce vyhovovaly požadavkům. Asi jsem konzervativní, ale stále si myslím, že moje poznámky zanesené do vytištěného textu a osobní konzultace pomáhají studentům nejvíc. Naprosto přirozeně se tak otevírá možnost k formativnímu hodnocení a motivaci studentů.  A tak mi teď s formativním „popovídání“ pomáhá tradiční telefon.

Zdravím všechny členy našeho společenství, přeji úspěšné ukončení semestru a hlavně pevné zdraví.