Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -
Počet odpovědí: 15
Dobrý den, 
 
Na tento týden jsem měla zpracovat pracovní listy na matematiku nebo na český jazyk. Pracovní list má být pokaždé udělán v aplikaci Learningapp. Zatím se s touto aplikací učím pracovat, tak prosím o shovívavost. I když si myslím, že je práce v aplikaci jednoduchá, zatím nerozumím úplně všemu. :)
Vybrala jsem si tvorbu pracovního listu na češtinu, posílám rovnou 3 odkazy na aplikace, nebyla jsem si totiž jistá formou, tak jsem jich zkusila udělat rovnou více. Třeba se využijí všechny. :) Níže posílám odkazy.
 

https://learningapps.org/view10738087  

 
První aplikace na přiřazování sloves mi přijde hodně jednoduchá, ta byla myšlena jako rozehřívačka a také bych s ní tak v praxi pracovala.
Druhá aplikace a hledání sloves v textu by byla podle mě fajn na práci s textem při hodině nebo do literárních dílen jako propojení ČJ  a čtení. Přijde mi už lehce obtížnější, je podle mě určena žákům, kteří jsou bystřejší.
A třetí aplikaci - osmisměrku, beru spíše jako doplňkovou aktivitu, kdyby zbyl čas na konci hodiny nebo jako odměnu za to, jak žáci při hodině hezky pracovali. Ovšem, když jsem si sama zkoušela v aplikaci slovesa nalézt, chvíli mi to trvalo, podle mého názoru je tam spoustu písmen navíc, proto jsem ke každému hledanému slovesu vložila nápovědu.
 
Mějte se hezky! :)
V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

děkuji za vložení materiálů. Jsem ráda, že se vaše spolupráce s paní učitelkou již více "rozjela".

Nevím, zda musím mít nějaké speciální přihlášení, ale úkoly mně nefungují v plném rozsahu. Nevadí....

Hezky zdůvodňujete charakter jednotlivých aktivit - dokonce to vypadá, jakoby aktivity ve vzájemné návaznosti na sebe gradovaly (úvodní rozehřívačka, hlavní činnost a závěrečné oddechové opakování).

Jak by se to  u druhé aktivity dalo zařídit tak, aby nebyla určena podle vašich slov pouze bystřejším žákům?

U třetí aktivity je fajn, že jste přidala k hledání slov obrazovou oporu pro žáky.

Mohla byste ještě prosím ke každé z aktivit formulovat výukový cíl ve vazbě na konkrétní učivo? Co je přesně smyslem jednotlivých aktivit? Co konkrétně si mají žáci prostřednictvím aktivit procvičit?

Těším se na vaše další příspěvky!

Petra Horská

 

 

V odpovědi na Petra Horská

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den, myslím, že se musíte nejdříve do aplikace registrovat, ale nejsem si jistá, doufám, že žákům aplikace fungovat budou.  

K aktivitě 2.: nejsem si jistá, zda by tento next nebyl pro žáky moc těžký nebo zda by byli schopni určit všechna slovesa, proto uvádím ve svých poznámkách, že je aktivita určena bystrým žákům. Vzhledem k tomu, že, jak uvádím, by měla propojovat čtenářské dílny a mluvnici, tak bych ji do čtenářských dílen využila jako bonusovou, právě pro ony rychlejší žáky. Aby byla aktivita určena všem, muselo by se jednat o hlavní aktivitu při hodině. 

Cíle: 

1. aktivita - žák si připomene rozdíl mezi infinitivem a slovesem oznamovacím a procvičí to.

2. aktivita - žák dovede rozeznat sloveso ve větě. Žák dokáže vypsat všechna slovesa z textu. 

3. aktivita - žák s pomocí vizuální podpory najde v osmisměrce slovesa oznamovacího způsobu. Zopakuje si tvoření sloves. 

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Děkuji za doplnění výukových cílů k aktivitám.

Vkládám další podnět pro vaše zamyšlení:
Které zákonitosti je třeba brát v úvahu pro správné formulování výukových cílů? (viz téma formulování výukových cílů v didaktice).
Ve  kterých ohledech jsou vámi formulované cíle problematické?
Vyberte nejméně vhodně zformulovaný cíl a formulujte jej lépe, korektněji.

Proč je důležité cíle formulovat pregnantně?

S pozdravem

Petra Horská

 

 

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den, 

Vkládám pracovní list na český jazyk, opět na procvičení sloves. S paní učitelkou jsme se nejspíše špatně pochopily, já si myslela, že mají být všechna cvičení vytvářena v aplikaci learningapp, paní učitelka mě tedy znovu poprosila o vytvoření pracovního listu. Nyní jsem ho vytvořila v klasickém psacím dokumentu, doufám, že už tento týden bude správně. Do tohoto fóra ho vložím ve formátu pdf, aby nedošlo k přeformátování textu či tabulek. Dětem jsem ho poslala ve formátu pdf i doc.

Doufám, že je to tak v pořádku.
 
S pracovním listem bych pracovala tak, že by cvičení 1 bylo takové rozehřívací, aby si žáci připomněli látku. Cvičení 2 a 4 jsou myšlena jako hlavní část. Cvičení 5 je myšleno jako cvičení pro rychlé žáky, kteří budou mít cv. 2 a 4 rychle hotové a cvičení 3 jako odměna za dobrou práci v hodině. Žáci ho mohou dělat ve skupinách po 2-4 žácích. Takto je to myšleno při klasické výuce. Při distanční formě bych žáky nechala vypracovat cv. 1, 2 a 4 a zbylá cvičení jako dobrovolný úkol.
 
Cílem je zopakování si sloves a rozeznat oznamovací způsob od infinitivu.
 
Michaela
V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

děkuji za vložení materiálu a vaše komentíře. Četla jsem v mailu poměrně podrobnou zpětnou vazbu, kterou vám poskytla paní učitelka Blanka. I já připrojuji několik svých postřehů. Oceňuji, že ke každému cvičení přikládáte jinou funkci a smysl a uvažujete, jak byste s pracovním listem pracovala v příé výuce.

U cvičení 3 přemýšlím o vaší formulaci odměny. Zkuste si odpovědět na otázky: O jaký druh motivace je jedná?Proč žáky takto motivovat? Budou žáci vnímat cvičení jako odměnu? Proč ano - proč ne? Co by mělo být skutečnou odměnou pro žáky za dobře odevedenou práci v hodině?

Nechci vás nechat utéct z problematiky formulování cílů. Prosím tedy, abyste se vrátila zpět k mému komentáři z minulého týdne a v souvislosti s ním zkusila lépe a správně zformulovat cíl k pracovnímu listu.

Uvádíte: Cílem je zopakování si sloves a rozeznat oznamovací způsob od infinitivu.

Proč je tento cíl nevhodně zformulován?
Jaké parametry by jeho formulace měla splňovat?
Proč je důležité cíle formulovat pregnantně?

Těším se na vaše odpovědi!

Vložte prosím svoji přípravu na badatelskou hodinu. Děkuji.

S pozdravem

Petra Horská

 

 

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den, 

Vkládám přípravu na badatelsky orientovanou výuku pro 5.C. Držela jsem se striktně materiálů od paní doktorky Staré a také vzorových příprav uložených zde a na portálu badatele.cz. Všechny použité zdroje jsou citovány na konci dokumentu.

Dále vkládám upravenou verzi pracovního listu o komentáře a nápady paní učitelky Blanky.

 

Abych zodpověděla otázky ohledně cílů. Nejsem si nejspíše jistá, kde přesně dělám chyby. Vzhledem k tomu, že se jedná o mé první přípravy na vyučovací hodiny, nevím, jak správně je psát. Dívala jsem se na spoustu příprav paní učitelek, na práce, které jsou zde dostupné a také na přípravy, které jsou dostupné na internetu. Stále ovšem nechápu, kde dělám chyby.

Aby byl cíl více pregnantní, můžu ho zkrátit jen na: Žák si zopakuje slovesa. 

 

K otázce ohledně odměny dodávám, že pro žáky by odměnou bylo pracovat ve skupinách. Vnímám to jako obzvláštnění hodiny, kdy prozatím žáci pracovali samostatně a najednou je čeká nějaká "akce." V tomto případě si myslím, že by žáci cvičení vnímali jako odměnu. Možná se však pletu a pro žáky by cvičení byla pouze práce navíc. Nicméně, jak jsem stihla poznat 5.C a vím tedy, že je práce ve skupinách baví a vymýšlení vět také, myslím si, že by jako odměnu toto cvičení žáci vnímali. Dále by mohlo následovat čtení jejich pohádek před třídou, což jsem již v 5.C zažila. Nakonec se zasmáli nejen žáci mezi sebou, ale také paní učitelka a my - praktikantky.

K otázce opravdových odměn pro žáky: to je opravdu diskutabilní, protože každý žák je jiný, někdo může jako odměnu vnímat prodlouženou přestávku, někdo vybarvení obrázku, někdo malé bezvýznamné plus.

Tuto motivaci vnímám jako vnitřní motivaci třídy.

 

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

pro formulaci cílů je klíčové začít vždy cíl formulovat z pozice žáka a použít sloveso, která odpovídá výkonu žáka. Být konkrétní a formulovat cíl tak, aby byl měřitelný.

Zkuste se podívat například zde:
https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/V/V%C3%BDukov%C3%A9_c%C3%ADle
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2017/DPS003/um/skolni_didaktika__dalkari.pdf
(zde přímo příklady formulovaných cílů)

Nebo do učebnice didaktiky (např. Kalhous, Obst: Školní didaktika).

Pokud tomu správně rozumím, jde vám o to motivovat žáka odměnou. Na základě čeho považujete odměnu za vnitřní motivaci? Pokud odměnu považujete za motivaci vnitřní, co je potom motivace vnější?

Děkuji za vloženou vydařenou přípravu na badatelskou hodinu. Materiál splňuje kritéria kladená na přípravu vyučovací jednotky a parametry badatelsky orientované výuky. Úvodní text je zajímavou motivací, která žákům otevírá zkoumané téma. Badatelský list je přehledně a jasně strukturován s maximálním prostorem pro vyjádření myšlenek a zaznamenání postřehů žáků.

S pozdravem

Petra Horská

 

 

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den, 

 

Vkládám přípravu hodiny ČJ na procvičování I/Y. Tato hodina má být dle instrukcí paní učitelky Blanky zaměřená na kooperativní výuku.

Dlouho jsem přemýšlela, co by žáky ve skupinách mohlo bavit. Nechtěla jsem tvořit pracovní list a přišlo mi zajímavé, kdyby žáci vlastně "pracovní listy," v mém případě kartičky, vytvářeli jeden pro druhého. 

 
Myslím si, že vytvořené kartičky by poté mohly zdobit třídu, takže by si žáci díky nim lépe pamatovali slova, ve kterých chybují a také by se k tomu mohli kdykoliv vrátit. 
 
Doufám, že příprava není moc idealistická a žáci by takto dokázali pracovat.
 
Michaela
V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

děkuji za vložení vaší přípravy. Oceňuji zajímavý nápad s vytvářeným kartiček a jejich rotací po jednotlivých skupinách. Hodina má jasnou logickou strukturu.

Své komentáře a postřehy jsem vám vesměs vepsala přímo do souboru formou revizí

Zde vpisuje ještě jeden postřeh pro vaše další zamyšlení nad přípravou. Vezměte všech pět znaků kooperativní výuky a zkuste si v návaznosti na přípravu zodpovědět, kde jsou během vyučovací hodiny naplňovány. Vedla by vás tato úvaha k další inovaci vyučovací hodiny nebo ne? Případně k jaké?

Mějte se hezky!

Petra Horská

V odpovědi na Petra Horská

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Abych nic neopomněla, 

Vkládám ještě odpověď na Váš postřeh.

Znaky kooperativní výchovy jsou: práce tváří v tvář, vazba mezi žáky, odpovědnost jednotlivce za skupinu, spolupráce žáků a reflexe činnosti.

Podle mého názoru moje příprava všechny body splňuje. Možná bych se více zaměřila pouze na rozdělení rolí ve skupině, abych posílila vazby mezi žáky, ovšem na nic jiného jsem nepřišla. 

Ovšem ráda si nechám poradit, pouze nevím, na co bych se měla více zaměřit.

 

Děkuji za přínosné komentáře. :)

Hezký den!

Michaela Chrásková

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

jsem ráda, že komentáře hodnotíte jako přínosné. Děkuji za všechny vaše postřehy - jsou Ok. Veřím, že kladení otázek otevírá horizont pro pedagogický dialog a kultivuje naši schopnost přemýšlet o výuce - konkretizovat plánování, zvědomovat si věci, které jsou zprvu intuitivní a propojovat je s teorií. Celkově se tak posouvíme dále.

PH

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den,

Posílám svou skoro celodenní práci, přípravu hry na hodinu finanční gramotnosti. 
První dokument je příprava a zbylé dva dokumenty v pdf jsou tabulky a kartičky k vytisknutí. Kartičky se budou muset určitě namnožit, takže jsem se snažila je systematicky srovnat, aby se všechny obrázky vešly na jednu stránku a daly se tak lépe kopírovat.
 
Také doufám, že jsem hru vymyslela a popsala pochopitelně a smysluplně.
 
V přípravě uvádím čas 45 minut a více. Podle mého názoru je hra ideální alespoň na dvě vyučovací hodiny, aby se žáci nejprve dokázali zorientovat a poté si zahráli.
 
 
Mějte se hezky! 
M.Ch.
V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Michaela Chrásková -

Dobrý den, 

Vkládám svou přípravu na hodinu zeměpisu. Bohužel scan učebnice mi se nelze pro jeho velikost vložit.

 

Mějte se hezky.

Michaela Chrásková

V odpovědi na Michaela Chrásková

Re: Distanční podpora žákům 5.C Chrásková

autor Petra Horská -

Milá Míšo,

děkuji za vložení materiálů. Přikládám své postřehy k hodině Zeměpisu na téma Rakousko. Opět vám nabízím několik tipů k dalšímu zamyšlení.

O hodině jsem přemýšlela - úvod hodiny by měl pro žáky plnit silně funkci motivační – vzbuzení zájmu žáků pro probíranou látku. Jakými způsoby by mohl učitel probudit vnitřní zájem – vnitřní motivaci žáků pro učení? Zkuste si vytvořit v hlavě několik alterací výukové situace tak, aby: a) Nebyl v seznámení žáků s tématem primárně aktivní učitel, ale samotní žáci; b) došlo ke kladení zajímavých otázek, které by aktivizovali učení žáků.

Které kroky by bylo v hodné zařadit před tím, než by žáci začali pracovat s mapou (abyste ošetřila, že práce s mapou bude efektivní)? Případně jaké znalosti a dovednosti předpokládáte u dětí, aby zvládali tento úkol + jakým způsobem by probíhala kontrola? Možná by bylo vhodné hledání na mapě obohatit o další body a aktivitu gradovat (vytvořit její různé úrovně) pro různě šikovné děti.

Mějtre se hezky!

PH