Úkol 2

Úkol 2

autor Michaela Vávrová -
Počet odpovědí: 1

1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu

- Připravíme pro děti předem nastříhané papíry, děti papír rozstříhají podle svého uvážení na několik kousků. Když budou mít papír rozstříhaný na daný počet kousků, spočítají kolik těch kousků z papíru máme. Děti pak očíslují rozstříhané kousky a na každý papírek nakreslí tolik teček, podle toho jaké číslo určitý kousek má.

2. Provázek, poměřování a celek části

- Mamince se vysypal košík z provázky, děti pomohou provázky sesbírat a vrátit zpět do košíku. Ale předtím než tam provázky vrátíme, rozdělíme je podle délky. Porovnáváme zda mají všechny provázky stejnou délku a dělíme je na skupinky podle toho jestli je provázek kratší nebo delší. Provázky můžeme poté pospojovat, svázat a vrátit jako celek zpátky do košíčku. Aby už se mamince nerozsypaly a měla je všechny po hromadě.

3.Korálky, konfigurace a komparace

- připravíme si korálky různých velikostí a barev, připravíme si také provázky na které budeme korálky navlékat. Děti navléknou korálky podle barev a velikostí a můžou pak porovnávat zda jsou korálky jiné barvy stejně veliké a zjišťují že větších korálků je potřeba méně při navlékání na stejný provázek kde byly malé korálky.

4. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr

- budeme potřebovat nákladní auto a silnici kterou můžeme vytvořit klidně i tak že kostkami ohraničíme místo kudy může nákladní auto projíždět. Nebo můžeme silnici ohraničit provázkami. Můžeme udělat více možností, poprvé může dítě jet podle toho jak ho budeme navigovat, podruhé necháme výběr trasy na dítěti, po třetí zadáme dítěti aby si vybralo jinou trasu. Děti budou mít stanovený cíl kde musí vyložit náklad z nákladního auta.

5. Kostky, kompozice a možnosti

- Na tuto aktivitu si bereme děti po jednom, připravíme více hromádek s kostkami (např 5.), kostek bude na každé hromádce stejně a dítě bude mít za úkol na každém stanovišti ze stejného počtu kostek postavit jinou stavbu, když bude mít hotovo, půjdeme se společně podívat zda se mu povedlo na každém stanoviěti vymyslet jinou stavbu, jestli si jsou stavby hodně podobné. Můžeme dětem vymezit hranice tím že jim zadáme buď jakoukoliv stavbu a nebo pouze stavbu do výšky a nebo stavbu jednovrstvou.

V odpovědi na Michaela Vávrová

Re: Úkol 2

autor Michaela Kaslová -

Ad 1) Tříští se práce s tvarem a s číslem (pokud cíleně netrénujete kooperaci obou hemisfér). Stačilo by, kdyby děti spočítaly, kolik kdo má dílků a pak zpět složily papír a zjistily, že dané plocha je u všech stejná bez ohledu na to, z kolika částí je složena, pokud všichni stříhali stejný formát.

Na okraj: číslice nejsou cílem, nejsou ani v RVP PV povinné, psát je budou až v prvním ročníku (čím později, tím lépe pro poznávací proces číslo v roli počtu).

Ad 2) Pěkné, pozor na formulace: když třídíme, tak se zaměříme na STEJNOU DÉLKU", komentáře o delším a kratším provázku, než co mají, je na místě, kdy dítě váhá, kam provázek zařadit. JInak to dítě mate, při třídění dle délky je důraz na stejnost délky, další slova odpoutávají od podstaty.

Ad 3) (chybí čárky ve větách) Zadání poněkud zmatené, i když idea je OK. Myslela jste to takto: Každé dítě má korálky jedné barvy a stejné velikosti?

Ad 4) Nějak z toho vypadla idea zaplňování prostoru (v souladu s probranou látkou v ZS a s článkem Mozaiky - Cesta k míře, který je na internetu).

Ad 5) OK (jako v bodu 4, 3 - i zda chybí čárky ve větách) :-))