Úkol 2

Úkol 2

by Aneta Chalupová -
Number of replies: 1

1.Papír, dekompozice, číslo v roli počtu

 Pomůcky: šablony – trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh, nůžky, papír

Popis aktivity: Dítě si obkreslí na papír např. 3 trojúhelníky, 2 čtverce, 1 obdélník, 4 kruhy a podle šifry, kterou zadá učitelka poskládá do řady vystřihnuté tvary. 

 

 2.Provázek, poměřování a celek a části

 Pomůcky: provázek 

Popis aktivity: Z jednoho provázku udělej 4 stejně dlouhé díly 

 

3.Korálky, konfigurace a komparace

Pomůcky: korálky různých tvarů a velikosti, provázek

 Popis aktivity: Dítě navlékne korálky podle šifry, kterou určí učitelka.

 

 4. Nakládání auta, zaplňování prostoru, trasa a směr

Pomůcky: nákladní auto, kostky, kuličky, barevné papíry

Popis aktivity: V autě je zboží a zboží bude potřeba vyložit na jednotlivá stanoviště.              Určíme si 5 stanovišť, která budou rozprostřena po třídě. Dětem určíme, jakým směrem budou chodit. Jednotlivá stanoviště si označíme barevným papírem.

1.stanoviště modré – nádraží

2.stanoviště červené – sklad

3.stanoviště žluté – obchod

4.stanoviště oranžové – pošta

5. stanoviště zelené – letiště

V nákladním autě budou mít děti 15 kostek a 20 kuliček. Tento úkol mohou děti plnit samostatně nebo ve skupinkách např. po 3 dětech. Podle plánu, který učitelka zadá, děti budou vykládat zboží např: 

 1.stanoviště modré – nádraží= 4 kostky a 3 kuličky

2.stanoviště červené – sklad= 3 kostky a 2 kuličky

3.stanoviště žluté – obchod= 1 kostka a 4 kuličky

4.stanoviště oranžové – pošta = 2 kostky a 6 kuliček

5.stanoviště zelené – letiště = 5 kostek a 5 kuliček

U takového úkolu můžeme i pracovat s různými obměnami.

 

5.Kostky, kompozice a možnosti

 Pomůcky: 20 kostek – 5 kostek z každé barvy

 Popis aktivity:

1. úkol – Děti budou mít za úkol vytvořit čtverec z kostek – modré,       červené, žluté, zelené

Každá strana bude mít jednu barvu

 2.úkol – Děti vytvoří čtverec, 2 strany budou složeny střídavě ze dvou barev červená a žlutá, 2 strany budou složeny střídavě ze dvou barev modrá a zelená

 3.úkol – celý čtverec bude střídavě po jedné kostce v kombinaci červená, žlutá,

Zelená a znovu

 

In reply to Aneta Chalupová

Re: Úkol 2

by Michaela Kaslová -

Ad 1)Nejde o dekompozici v pravém slova smyslu, protože nás zde  nezajímají odstřižky, tedy všechny získané dílky.

Jde o jakési vystřihovánky na základě práce se šablonou, jejíž obtahování je vlastně rýsování.  Jsou-li šablony stejné, pak všechny děti dostanou stejné (ve smyslu shodné) trojúhelníky, čtverce, ...., což zrovna k pojmotvornému procesu nepřispívá. Tedy úloha se poněkud míjí s cílem.

Dále není jasné, co chápete slovem šifra, ale ta je založena zpravidla u předškoláků na principu substituce, což zde není zřetelné; tedy není jasné, co a jak dítě získá jejím dekódováním; zřejmě jste myslela rytmus - strukturu, ale ne šifru.

Ad 2) Asi se uvažuje o překládání provázku, což je manuálně pro jednoho i sedmiletého těžké. Uvažujete spolupráci ve dvojici, nebo pracujete s kolíčky, či jinou pomůckou...? Bez instrukce jako problémová situace?

Ad 3) Zde je "šifra" opět volně ve smyslu zakódovaného předpisu /modelu/ vzoru /rytmu/ struktury, avšak sedí to přijatelněji, než v bodě 1)

Ad 4) Zde jde víc o číslo, než zaplňování prostoru jako řešení problému. Znovu prostudujte text Mozaiky  cesta k míře (na internetu).

Ad 5) K češtin: "z každé barvy" není české užití předložky!

Hrubá chyba: Z kostek čtverec nesložíte!!!!!

Co myslíte slovem STRANY? Pozor na nedostatky v geometrii.