1. Práce s možnostmi:
- Podle počtu dětí ve třídě bych po zemi rozmístila obrázky zvířat, kterých se básnička týká, protože v říkance je pouze 14 zvířat a některé obrázky by byly vícekrát (kočka černá, hnědá a bílá). Po přečtení říkanky, by si každé dítě mělo najít jedno zvíře a stoupnout si na něj. Dávala bych otázky typu: Kdo bručí? (medvěd) Jakou má medvěd barvu? (hnědou, černou...) Může mít i jiné barvy? (Ano) A které?
- Cíl: Snažila bych se, aby si děti uvědomily, že může být více možností barev a druhů zvířat, že některá zvířata mohou vydávat také ten samý zvuk (vrčí pes, kočka...).
2. Orientace v prostoru a rytmus
- Různě po třídě bych položila 14 obrázků zvířat. Říkaly bychom společně s dětmi básničku, tleskali do rytmu a pochodovali. Na slova, každý mluví jinou řečí, bych se zeptala. Př: Jak dělá koza? Najdete ji na obrázku ve třídě? Děti by se ji snažily najít, co nejrychleji.
- U této, aktivity by se zase dalo pracovat s možnostmi. Př: Najdete i jinde než na obrázku tato zvířátka?
- Obměna: Jedná se o obdobu Židličkové. Podle počtu dětí bych ve třídě po zemi rozmístila obrázky zvířat, kterých se básnička týká (některé zase vícekrát). Básničku bych říkala s mocí bubínku a děti by do jejího rytmu chodily v kruhu. Na slova, každý mluví jinou řečí, bych se zeptala: Kterou mluvíš ty? Děti, by si co nejrychleji našly nějaké zvíře a stouply si na něj. Po té bych se dětí ptala, jak se jmenuje zvíře na kterém stojí.
- Cíl: Vnímání rytmu bubínku a básničky. Orientace ve třídě, kde je jaký obrázek.