Ahoj,
učím kroužek flétny, na který dochází i má mladší sestra. Většinu času se chová jako ostatní a normálně spolupracuje. Občas se ale stane, že dostane jednu ze svých dvou nálad.
Buď se předvádí před ostatními a dělá, že pro ní nejsem žádná autorita, když jsem její setra, neposlouchá mě a dělá si co chce. Druhý případ je naprostý opak - snaží se být tím nejlepším vzorem pro ostatní holčičky, ukazuje, jak všechno umí a především ostatní poučuje, jak mají pracovat a často je okřikuje, aby mě poslouchali.
V prvním případě se snažím nejprve upozornit na to, že takhle by se chovat neměla, jelikož v téhle situaci tu nejsem jako její sestra, ale jako její učitelka, proto by mě měla brát jako autoritu a přistupovat ke mně jako ostatní. To bohužel nestačí, proto ji většinou posadím mimo kolektiv a dál s námi nemůže pracovat. To vždy zabere a samotné jí dojde, že nechce sedět mimo ostatní a chce s námi hrát. Omluví se a poté se může přidat zpátky k nám. Stalo se mi to asi jen jednou nebo dvakrát, ale ráda bych věděla jak by jste k takové situaci přistupovali vy.
V opačné situaci většinou stačí jen upozornit, aby se vrátila do role žáka a stačí to. Jsem ráda, že se mi snaží pomoci, proto když potřebuji například hrát s mladšími žáky a nemohu se věnovat těm pokročilejším, dám jí za úkol dohlížet na ně a popřípadě jim pomoci. Je v kroužku nejstarší a nejpokročilejší, proto vím, že to zvládne.
Zatím jsem tyto situace zvládla ustát, ale ráda bych věděla jaký na to máte názor a jak by jste v tomto případě se sourozencem pracovali vy.
Děkuji,
Laura