Dobrý večer,
nejprve se chci omluvit za to, že sama nepřicházím s návrhem dotazníku. Bohužel, teď jsem k tomu z rodinných důvodů neměla moc dobré podmínky a co je hlavní, nevěděla jsem, na co přesně se chceme respondentů zeptat.
Dotazník Jolany a kolegy Buchty míří dle mého názoru podobným směrem. Ptají se na otázku „jak moc je dle respondentů důležité se vyjadřovat spisovně (?) v určitých komunikačních situacích/jak moc je pro ně důležité volit různé stylové prostředky v různých situacích“, ptají se na hodnocení jednotlivých vět z hlediska přijatelnosti.
Pokud bychom se chtěli ptát na spisovnost a na názor na ni, možná by bylo dobré otázky formulovat tak, abychom se pojmu spisovnost úplně vyhnuli, protože je to pojem dost ošemetný a asi bychom se ani my na semináři neshodli na tom, jak jej definovat. Můžeme se vydat například cestou „napsal bys takovou větu ve zprávě kamarádovi/v mailu učiteli/v oficiálním dopise…“, případně bychom mohli nechat volné pole pro důvod, proč by ji respondent užil/neužil v dané situaci.
Dle mého názoru je nutné také dotazované upozornit na to (nebo se je na to případně zeptat), že existuje rozdíl mezi češtinou jako komunikačním nástrojem a češtinou jako vyučovacím předmětem. Z praxe vím, že si uživatelé jazyka běžně neuvědomují, že poznatky z hodin češtiny běžně používají (nebo by mohli používat) i při každodenní komunikaci nebo v procesu myšlení. To také souvisí s pohledem respondentů na jazykovědu. Co očekávají středoškoláci od jazykovědců? Čím konkrétně se jazykovědci zabývají? (ale aby pak odpověď nebylo jen lakonické „jazykem“)
Určitě by mě napadlo ještě více otázek a poznámek, myslím však, že směr najdeme spíše společně a že se dobereme více poznatků a objevíme případná úskalí, proto budu moc ráda za jakékoliv poznámky, komentáře a doplnění.
AG