romské děti

romské děti

autor Anna Petrziková -
Počet odpovědí: 4

Ahoj, mojí náplní praxe je práce s převážně romskými dětmi. Proto jsem se vás chtěla zeptat, jaké máte vy zkušenosti s prací s romskými dětmi? Cítíte velký rozdíl práce s romskými a neromskými dětmi? 

Podle mě romské děti potřebují mnohem více přátelský přístup, méně autoritativní. Ale u tohoto se setkávám s problémem. Vím, že musím být přátelská, vstřícná, s dětmi si i zavtipkovat, ale jak určit hranici, aby děti nebyly až moc rozverné a aby ke mě chovaly určitý respekt? Jak určujete hranice vy?

Nechci tady vytvářet nějaké rozdíly mezi dětmi. Jen mě zajímá vaše zkušenost, protože neznám moc lidí, co by pracovali s romskými dětmi. 

Děkuji za vaše postřehy Anička

V odpovědi na Anna Petrziková

Re: romské děti

autor Barbora Müllerová -

Ahoj, 

od tohoto roku nově pracujeme ve skautu s jednou holčičkou romského původu. Myslím, že práce s ní může být dost odlišná, protože je adoptovaná rodinou českého původu. Mají čtyři děti a z toho tři Romy.

Jak jsi psala i tato holčičku potřebuje jako každý jednotlivec individualní jednání. Musí se k ní opatrně a příjemně. Zaroveň jsem se setkala s tím, že když dostala jasná pravidla, které si vlastně vytvořila sama po konzultaci s námi, fungovala naprosto v pořádku. 

Držím palce se všemi dětmi

Bára

 

 

V odpovědi na Anna Petrziková

Re: romské děti

autor Anežka Rücklová -

Zdravím,

měla jsem možnost navštívit školu pro děti ze sociálně slabších rodin, kde bylo plno romských dětí.  

Již několik let jsou Romové vnímáni jako druhořadá společnost, která není v žádném případě stejně kvalitní jako kterákoliv jiná. Nejspíš proto vytváří komunity, ve kterých si jsou rovni a každý má možnost vyniknout. Nejsou nikým odsuzováni, ani vnímáni jako méněcenné. Vlivem různých vzdělávacích programů se dnes v České republice snažíme začlenit romské etnikum do naší společnosti. Otevíráme jim dveře příležitosti, kde mají možnost ukázat své znalosti. Stále musíme přihlížet na romské vzdělávací hodnoty a cíle, které se od našich diametrálně liší.

A právě romské hodnoty a cíle bychom měli respektovat a seznamovat se s nimi. Dle mého se často dostáváme do situací, kdy se hodnoty romského dítěte kříží s těmi našimi a pode toho se poté odehrává celá záležitost. Pokud navštěvuje dítě běžnou spádovou školu, myslím si, že by mělo bez rozdílu respektovat místní pravidla. U romských dětí to může být ze začátku obtížnější, ale věřím, že postupem času si začne uvědomovat ony hranice, dle kterých by se měl řídit.

Jako jednu z dalších příčin velmi přátelského přístupu k učiteli vidím vinu rodičů, kteří mívají často stejný přístup jako dítě. Dítě nemá šanci změnit svůj postoj, pokud se setkává každodenně s názory rodičů, kteří si za svými přesvědčení stojí.

Moc bych doporučila knihu Vzdělávání Romů od Evy Šotolové. Kniha se zabývá romskou společností. Snaží se nastínit současnou situaci vzdělávání a zodpovědět základní otázky vyplívající z dnešní společnosti. Je tam opravdu mnoho inovativních metod k integrování Romů do společnosti.

Doufám, že jsem přispěla k tématu a neváhejte si knihu zapůjčit, opravdu stojí za to.

V odpovědi na Anna Petrziková

Re: romské děti

autor Barbora Čermáková -

Ahoj Aničko,

myslím, že je důležité rozdíly mezi romskými dětmi vidět. Mají často obrovský talent na hudbu a jsou mnohem živější a plni energie. S tím je podle mě důležité počítat a tak k nim přistupovat. Práce s nimi bude asi hlučnější, ale to by nemělo být vnímáno jako negativum. Může to být docela zábava :-)

Jako důležité vnímám také neopomenout z jakých rodinných podmínek vycházejí. Často jsou to velmi početné rodiny s mladými rodiči. Nebývá také výjimkou, že jsou malé děti vychovávány staršími sourozenci. To vše má na jejich vývoj obrovský vliv a z našich rodin na to nejsme zvyklí. Překvapilo mě, když si třeba některé čtrnáctileté slečny nechodí mýt ruce po použití toalety.  Někteří zase třeba neumí stříhat nůžkama nebo jiné, pro nás automatické činnosti. Učí se to až v nízkoprahovém zařízení, protože je to do té doby nikdo nenaučil. Nebyl čas a často ani nemají vzor, od kterého by to mohly odkoukat.

Obecně vnímám jako problém, že si s dnešními dětmi málo povídáme o pocitech, vyprávíme příběhy a vůbec zanedbáváme komunikaci. U dětí z romských rodin je tento problém dle mého názoru ještě větší. Na dětech často leží zodpovědnost za ostatní sourozence. Často nemají čas samy na sebe a chybí jim někdo, komu by se se svými problémy a trápeními mohli svěřit.

Myslím, že je důležité aby v tebe měly děti důvěru a začaly se ti svěřovat. Můžeš tak třeba objevit i šikanu, nebo různé psychické problémy, které skrývají.  Je to obrovská zodpovědnost, ale často nemají komu jinému by to sdělily. Taky si myslím, že záleží hodně na přátelském přístupu. Dítě by na tobě nemělo být závislé, aby pak netrpělo tvým odchodem, ale kamaráda a důvěrníka by v tobě myslím mít mělo. Tato hranice je určitě hodně tenká a sama mívám často problém odhadnout co ještě jde a co už ne. Ale vnímám jako menší zlo toto balancování na hranici, než autoritaticvní přístup. Přece jen jde o volnočasovou aktivitu a jako kamarád máš na dítě mnohem větší vliv.

Barča

V odpovědi na Anna Petrziková

Re: romské děti

autor Natálie Onderková -

Hezký den,

s prací s romskými dětmi jsem se setkala hned několikrát, když jsem se účastnila výletů a školy v přírodě se třídou, ve které byly. 

V této třídě byli konkrétně dva chlapci. Oba byli velice tišší, hodní a pracivití. Nebyli s nimi tedy žádné problémy. Musely jsme však počítat s tím, že romské rodiny jsou na sebe velice fixované. Na škole v přírodě se chlapcům stýskalo a rodiče jim psali více než všem ostatním dětem. Byly jsme k nim tedy velmi citlivé a snažily jsme se je zabavit tak, aby na stýskání neměli čas.

S nerespektováním od romských dětí jsem se tedy nikdy nesetkala. Možná také proto, že k nim paní učitelka měla skvělý přístup, chovala se ke všem bez rozdílu, respektovala je a tím pádem i ony respektovaly ji. 

 

Natálie Onderková