Dílčí kognitivní cíl při probírání tématu Buňka

Dílčí kognitivní cíl při probírání tématu Buňka

autor Lenka Pavlasová -
Počet odpovědí: 1

Dílčí kognitivní cíl při probírání tématu Buňka: Student popíše stavbu cytoplazmatické membrány a uvede její funkce.

Z diskuse s kolegy nevyplynulo žádné doporučení na změnu formulace cíle.

Jak se dozvím, že student cíl splnil: Student dokáže popsat cytoplazmatickou membránu slovně, nebo s pomocí vlastního nákresu, případně s pomocí nákresu poskytnutého vyučující. Při slovním popisu uvede (vyjmenuje) součásti membrány: glycerofosfolipidy, proteiny a glykoproteiny, případně cholesterol. U každé součásti uvede její chemickou strukturu a zní vyplývající umístění v membráně a funkci. Rozsah požadovaných informací vychází ze sylabu kurzu.

U odpovědí studenta hodnotím: počet správně uvedených součástí membrány, počet správně uvedených chemických struktur u součástí membrány a vysvětlení funkce součásti membrány. Všechny tyto znalosti by měly být provázané, hodnotí se i porozumění tématu. Pokud dokáže sám nakreslit správně schéma membrány, beru to jako bonus. Pokud to nedokáže, není to problém v případě, že dokáže membránu popsat s předloženým obrázkem. Jazykový projev studenta nehodnotím, domnívám se, že mi to v biologii nepřísluší. Klasifikace (vycházející ze zkušeností):   

1 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, u nich správně uvede chemickou strukturu a vysvětlí jejich funkci, nakreslí nebo nenakreslí schéma membrány

2 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, u některých má problémy s uvedením chemické struktury a funkce, případně je uvádí, ale na nízké odborné úrovni

3 – uvede všechny nebo téměř všechny (záměrně neuvádím číslo) součásti membrány, nezná jejich chemickou strukturu, ale uvede jejich funkci; pokud uvádí jejich funkci na nízké odborné úrovni, musí být patrné porozumění

4 – uvádí různé součásti buňky a tipuje, která se nachází v membráně; nezná jejich chemickou strukturu; nezná a nedokáže vysvětlit jejich funkci

Celkově je vypsat všechna kritéria hodnocení těžké a nikdy to nebude vyčerpávající.

V odpovědi na Lenka Pavlasová

Re: Dílčí kognitivní cíl při probírání tématu Buňka

autor Karel Vojíř -

Naprosto se ztotožňuji s kritérii hodnocení založenými na vzájemné propojenosti jednotlivých znalostí. Na základě popsaných kritérií hodnocení bych ovšem uvažoval nad mírným upravením formulace cíle. V dané podobě jsem mu rozuměl tak, že se popis funkce vztahuje k membráně jako celku. Na základě kritérií se ovšem jedná o popsání stavby membrány a popsání funkcí jednotlivých jejích částí.

Problém s počtem všech součástí membrány (který z logických důvodů není možné obecně přesně stanovit) by bylo možné vyřešit jejich vztažením k membráně jako celku. Tedy uvede všechny součásti membrány nezbytné pro její základní funkce.