Procesy hodnocení organizace National Board for Professional Teaching Standards( dále jen NBPTS)
Plusy a mínusy, možnosti zavedení v České republice
I když se dlouho hovoří o potřebě najít způsob hodnocení práce učitelů v České republice, hledají se inspirace ze zahraničí, je toto v našich podmínkách zatím v plenkách. Na obranu musím uvést, že tento úkol je náročný, všechny země, které se o to pokusily, aplikují či se pokoušejí ,prošly či procházejí menšími či většími obtížemi, které toto téma, či zadání, provázejí.
Důležitým faktorem je formulace požadavků či stanovení cílů. Jaká jsou kritéria, kdo hodnotí a co je vlastně cílem a jaké má hodnocení pro význam pro hodnocenou osobu. Otázkou je i, kdo stojí za touto objednávkou.
Plusy
- Profesionalizace učitelů
- Konfrontace sebehodnocení s objekt. externím hodnocením.
- Ocenění úspěchů
- Posílení vnitřní motivace
- Vnější motivace k dalšímu vzdělávání
- Rozdílné profesní standarty pro začínající a zkušené učitele
Minusy
- Nelze prokázat vliv na úspěšnost žáků v testování (další vlivy rodinné zázemí, doučování, sebevzdělávání, vrstevnické učení)
- Úspěšnost žáků v testech = Vliv na výši finančního ohodnocení (obtížně prokazatelná validita a reliabilita)
- Finanční a časová náročnost
Vidím zavedení profesních standardů a možnost certifikace, jako způsob možného zjištění osobních a profesních kvalit jednotlivých učitelů, jako obrovskou šanci pro učitele prokázat svou odbornost, tím zlepšit povědomí o kvalitách českého školství u široké veřejnosti, mít vliv na ohodnocení práce a finanční odměny za dobře vykonanou práci. Dále jako motivaci k dalšímu rozvoji. Je to možnost i zpětné reflexe pedagogické činnosti, jakási objektivní supervize nezávislých externích posuzovatelů. Jako problematickou vidím finanční a časovou náročnost, která je bolavou patou českého učitele, který je trvale podhodnocen a zahlcen plným úvazkem a dalšími povinnostmi.