úkol č. 2 - TALIS 2013 - Kateřina Bryanová

úkol č. 2 - TALIS 2013 - Kateřina Bryanová

autor Kateřina Bryanová -
Počet odpovědí: 2

Musím konstatovat, že mě výsledky šetření vcelku nijak výrazně nepřekvapily.

Jen mne jako speciálního pedagoga zamrzelo, že čeští učitelé nemají potřebu vzdělávání v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přestože dnes již najdeme v každé třídě minimálně jednoho, ale spíš více takových žáků.. Dle šetření TALIS 2013 nemá na základních školách o tuto problematiku zájem 24 procent učitelů a na gymnáziích dokonce 43 procent. Věřím, že se za těch pět let (od šetření) mohlo nastavení učitelů změnit. Domnívám se, že jejich neochota odráží reakci na myšlenku inkluze, která mnohé učitele zaskočila a vnímali jako další zátěž nad rámec svých stávajících povinností. Na druhou stranu je chápu, protože jim k už tak přebujelé administrativě přibyla povinnost vytvářet individuální vzdělávací plány, sžívat se s elementem asistenta pedagoga, kterého zpočátku vnímali spíše jako rušivý element a reagovat na mnohdy nestandardní situace (v závislosti na postižení dítěte). Dosud jsem působila na běžných školách (až letos učím ve speciální třídě) a mohu potvrdit, že učitelé vnímají žáky se speciálními potřebami jednoznačně jako zátěž. Sice už se naučili využívat „služeb“ asistentů, ale stále panuje názor, že by hendikepovaným dětem (zvláště pak těm s mentálním postižením) bylo mnohem lépe „mezi svými“ v jiném typu školy.

Ještě mě zaujalo, že v potřebě vzdělávat se podle oborů se umístili v popředí učitelé esteticko-výchovných předmětů. Podle mě to může mít hned tři důvody. Buď je tento obor jejich skutečnou vášní a vítají každou příležitost dál se v něm vzdělávat, nebo ho vnímají v nabídce kurzů doporučovaných školou jako cestu nejmenšího odporu, nebo „nafasovali“ do svého rozvrhu výtvarnou výchovu, přestože ji nikdy neučili (a ani nechtěli učit) a potřebují někde najít alespoň základy oboru a inspiraci, co a jak s dětmi tvořit.

V odpovědi na Kateřina Bryanová

Re: úkol č. 2 - TALIS 2013 - Kateřina Bryanová

autor Michaela Friedlová -

K odstavci jedna... Myslím, že s tím vším, co jsi napsala o inkluzi je pravda, nicméně tato situace nebyla na jaře v roce 2013 příliš aktuální. Myslím, že ze šetření v letošním roce budou čísla mnohem vyšší. Šetření probíhalo několik měsíců po zavedení inkluze. V roce 2013 a dříve, učitelé neměli potřebu se v této oblasti vzdělávat.

Ve druhém odstavci jsi se na věc podívala ze zajímavé strany - že vzdělávání v estetických předmětech by mohla být cesta nejmenšího odporu. Mohla by to být pro mnohé také jakási forma relaxace (samozřejmě záleží na oblasti estetického vzdělávání). To mě doposud nikdy nenapadlo. Bylo by zajímavé toto zjistit, což bych možná mohla nějak napasovat do své diplomky. :-) Děkuji za tip.

 

V odpovědi na Kateřina Bryanová

Re: úkol č. 2 - TALIS 2013 - Kateřina Bryanová

autor Kateřina Janečková -

Ráda bych reagovala na tvůj názor ohledně dalšího vzdělávání učitelů na téma podpora dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Souhlasím  s Michalou ,že toto hodnocení proběhlo velmi brzy po zavedení tzv. Inkluze. Před třemi týdny jsem byla na školení Komunikace s rodiči a lektorka tohoto kurzu, která se na výzkumu podílela, Mgr.Zuzana Labudová(Osvětová beseda ), nám poskytla výsledky výzkumu O stavu a průběhu Inkluze k roku 2017,nebylo to rozděleno podle typu škol, myslím, ale byla jsem příjemně překvapena zjištěními, že cca 80% škol se s tímto vyrovnalo dobře, byly to i školy,

které předtím bez problému žáky integrovaly. Zajímavé zjištění je, že většina učitelů se s tímto více či méně popasovala dobře,  asi 3% učitelů je rozhodnuto

školství opustit. 45% učitelů cítí potřebu se dále vzdělávat v oblasti podpory dětí s SVP a poruch chování(ADHD).Myslím si ,že pro nás, speckařky, dobrá zpráva.

Katka Janečková