Reakce na TALLIS 2013
Další vzdělávání a profesní rozvoj učitelů
Již od útlého mládí je mi blízká tématika z oblasti elektroniky a počítačů s jejich využitím prakticky ve všech oblastech lidského života. Vzhledem k celospolečenským změnám došlo i v této oblasti k přeměně školského systému na základě informací z okolních zemí. Je pochopitelné, že co platilo před dvaceti pěti lety, nemusí platit již dnes. Největší změnou prošla oblast informačních technologií. V současnosti opět se měnící v oblast digitálních kompetencí, tedy nejen umět pracovat s počítačem, ale i zpracovávat informace, vyhledávat zdroje informací a též znát kybernetickou bezpečnost. Šetření TALIS ukázalo, že jakkoliv nejsou odlišnosti mezi uvedenými skupinami fundamentální, ukazují na potřebu diferencovaného a na potřeby učitelů citlivě reagujícího systému dalšího profesního vzdělávání a rozvoje učitelů.
Je celá řada vzdělávacích oblastí kde hledat nedostatky i klady dalšího vzdělávání učitelů. To přináší současný pohled na učitelství. Různé kolize zájmů mohou ovlivnit aktivitu učitele při jeho dalším vzdělávání. Kolize s rozvrhem a suplování vidím v současnosti jako nepřekonatelný problém ze strany ostatních kolegů. Vzdělávání má pozitivní vliv na další uplatnění i spokojenost. Oblast chování žáků a vedení třídy je diferencováno dle intelektu dotčených žáků. V této oblasti bych viděl více možností ke vzdělávání.