Nejvíce mne zaujaly výsledky v těchto oblastech:
- Potřeby vzdělávání v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost – Kariérní poradentství pro žáky
Ze zprávy Talis 2013 vyplynulo, že učitelé v ČR (ZŠ 53%, G 62%) nepociťují potřebu dalšího vzdělávání v této oblasti oproti mezinárodnímu průměru. Domnívám se, že je velmi důležité vzdělávat se v této oblasti, zejména učitelé na ZŠ. Děti samozřejmě musí být na ZŠ vzděláváni ve všech předmětech, ale také může být pro žáky velmi přínosné a dále pro jejich budoucí život, pokud učitel odhalí jejich talent. Následně může dát rodičům zpětnou vazbu a ukázat nebo navést k dalšímu prohlubování a rozvíjení žákova talentu. Obecně si myslím, že podpora a celkové nacházení talentovaného dítěte v základních školách pokulhává. Další vzdělávání by mohlo učitelům pomoci v nasměrování jak na to, minimálně vést ke snaze se o to pokusit.
- Potřeby vzdělávání v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost – výuka žáků se SVP
Dalším překvapivým výsledkem je pro mne informace, že učitelé ČR nemají potřebu vzdělávání v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, je velkým tématem každé základní školy poměrně značnou řadu let. V dnešní době je žák se speciálními vzdělávacími potřebami součástí každé školní třídy. Alarmující je pro mne výsledek šetření, kdy necítí potřebu se touto problematikou zabývat 24% učitelů na ZŠ a 43% učitelů na G.
- Hodnocení míry pozitivního účinku vzdělávání v okruhu témat týkajících se vyučovaného předmětu a didaktiky
Příjemně mne překvapilo, že celkově další profesní vzdělávání hodnotili učitelé velmi pozitivně ve všech oblastech. Ve srovnání s mezinárodním průměrem se výrazně hodnocení učitelů v ČR neliší.