Zpráva TALIS

Zpráva TALIS

autor Dana Slabochová -
Počet odpovědí: 2

U grafu č. 4.1 mě zaujalo toto zjištění:

Značný rozdíl v oblasti chování žáků a vedení třídy mezi gymnázii a základními školami v potřebě učitelů vzdělávat se je pochopitelný, více potřebný na ZŠ, ale není mi jasná nižší potřeba učitelů G vzdělávat se v oblasti znalostí kurikula.

Graf č. 4.2

Zarážejícím zjištěním pro mě je, že oproti mezinárodnímu průměru učitelé v ČR mají značně nižší potřebu vzdělávání v kariérním poradenství pro žáky. Učitelé v ČR působící v ZŠ i G navíc oproti mezinárodnímu průměru výrazně méně pociťují potřebu vzdělávání v oblasti výuky v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí a ještě hůře, že není potřeba vzdělávat se v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a to především na základní škole, je také zarážející. Domnívala jsem se, že poslední dobou se toto hodně řeší, ale jak je vidět, potřeba učitelů vzdělávat se v této oblasti není. Obdobné výsledky se vyskytují i u kariérového poradenství, obojí mi připadá důležité a stojí za to se tím zabývat.

Graf č. 4.6

Překvapil mě vyšší podíl nedostatečné motivace pro další profesní vzdělávání v mezinárodním průměru, taktéž i u stránky finanční. Nepřekvapilo mě zjištění, co se týká nedostatečné motivace, že se potvrdilo o učitelích, kteří vnímají tuto překážku v účasti v dalším profesním vzdělávání, že se cítí celkově i v dílčích třech sledovaných aspektech subjektivně významně méně zdatní.

Graf č. 4.8

Také mě zaujalo, že učitelé ZŠ i G oproti mezinárodnímu průměru v menší míře uváděli, že v účasti dalšího profesního vzdělávání jim nebrání to, že není vhodná nabídka vzdělávacích aktivit k dispozici. A také, že nedostatečná podpora zaměstnavatele oproti mezinárodnímu průměru je v ČR nižší (u učitelů působících v základních školách), odpovědi učitelů působících v G se už od mezinárodního průměru neliší.

Zpráva TALIS byla pro mě zajímavá, pochází z roku 2013, asi by mě vyděsilo zjištění, že dnes by byla tato zjištění stejná. Předpokládám, že jsme se v dnešní době již někam posunuli, zejména ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve vedení kariérního poradenství pro žáky a také snad i v oblasti výuky v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí.

 

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Zpráva TALIS

autor Kamila Halámková -

Souhlasím s kolegyní, že jsou výsledky šetření v oblasti "Potřeb vzdělávání v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost" velmi překvapivé. Stejně jako Dana jsem se musela pozastavit nad nižší potřebou vzdělávání učitelů v oblasti výuky žáků se speciálními výukovými potřebami nebo kariérního poradenství. Zpráva Talis je z roku 2013, věřím, že jsme se alespoň v těchto oblastech posunuli v rámci školství dále.

V odpovědi na Dana Slabochová

Re: Zpráva TALIS

autor Hana Pomahačová -

Podobně jako kolegyně doufám, že za posledních pět let od výzkumu došlo k pozitivnímu posunu. Osobně by mě zajímalo, nakolik naše nepříliš povzbudivé výsledky jsou dané věkovou skladbou našich učitelů, kdy 73 procent kantorů je starší 40 let, průměr zemí OECD je jen 63 procent.(Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/ucitele-jsou-stari-a-spatne-placeni-d60-/domaci.aspx?c=A120910_200617_domaci_jj) Tedy jestli bychom dosáhli stejně signifikantních rozdílů v jednotlivých věkových segmentech.