Úkol č. 1. Bc. Ivana Běloubková
Předmět: Profesní rozvoj učitelů
Vyučující: PhDr. Karel Starý, PhD.
Autor úkolu: Ivana Běloubková
Úkol č. 1 – Silné a slabé stránky hodnocení NBPTS v ČR
Pracuji 8 let jako učitelka v základní škole zejména na druhém stupni. Vyučuji předměty: Výchova ke zdraví, Zeměpis, Výchova k občanství, Výtvarná výchova, Hudební výchova, Tělesná výchova, Pracovní činnosti a Angličtina. Spolupracuji na školních projektech a jsem metodikem prevence na 2. stupni.
Článek zabývající se „Hodnocením kvality práce učitelů“ mě zaujal zejména pro moji vlastní zpětnou vazbu, kterou při vyučování, učení a vedení dětí zcela upřednostňuji. Souhlasím s tím, že v optimálním množství by hodnocení učiteli mělo přinést jasnou, srozumitelnou a věrohodnou zpětnou vazbu, jak svoji činnost, práci vykonává. Ocenění v tomto případě je pro mě jako pro pedagoga velmi důležité a musím říci, že se s postupem věku a odučeného času liší, ne moc, ale v mnohém slova smyslu ano.
Myslím si, že potřeba uznání a motivace je v dnešní velmi uspěchané době velmi podceňována a profesně utlačována. Je však nutné si uvědomit, že negativní hodnocení může být někomu velmi nepříjemné a může být i kontraproduktivní.
Já jako třídní učitelka jsem nucena vykonávat každý měsíc třídnické hodiny, ve kterých se zaměřuji na potřeby a výkony žáků. Snažím se žáky motivovat k lepším výkonům a seberealizaci. Kromě psychologického výcviku a interaktivních her používám i techniku Komunitního kruhu. Zde se mi otevírá velké množství otázek, které žáky trápí, a které je třeba co nejdříve řešit. Zde přikládám přílohu o Komunitním kruhu. (viz příloha word)
Co mi ale velmi chybí v celém systému hodnocení NBPTS v ČR je interakce mezi žákem a učitelem a slovní hodnocení práce učitele ze strany žáků.
V závěru reakce si dovolím říci, že kdyby se měl celý systém hodnocení učitelů ve smyslu NBPTS uplatnit v České republice, zbylo by ve školách ještě méně pedagogů, než je tomu ke dnešnímu dni. Jen jednu výhodu zde spatřuji, ubylo by nekvalitních a neschopných učitelů, kteří jsou zásadní odpůrci sebehodnocení a profesního hodnocení kolegů vůbec.