Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

autor Nikola Adelaida Řandová -
Počet odpovědí: 4
Hlavní VO: Jakým způsobem je realizován inkluzivní přístup a jak jej vnímají žáci a učitelé na ZŠ ve Stř. kraji?
V odpovědi na Nikola Adelaida Řandová

Re: Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

autor Karel Starý -

Zdravím Nikolo,

zkuste formulovat jednu zastřešující VO a několik dalších dílčích VO.

V odpovědi na Karel Starý

Re: Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

autor Nikola Adelaida Řandová -

Zkusím opravit:

HVO: Jaké jsou postoje k inkluzi v inkluzivních třídách na ZŠ ve Stř. kraji?

DVO1: Jak vnímají inkluzivní přístup zúčastnění žáci?

DVO2: Jak vnímají inkluzivní přístup zúčastnění učitelé?

V odpovědi na Nikola Adelaida Řandová

Re: Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

autor Filip Kachnič -

Ahoy, zaujímalo by ma ako sa zisťuje inkluzívny prístup školy. Myslím, že na to v Česko priami neexistuje nástroj. Môj nástroj - MSCI - monitoruje jeden špecifický prvok interkuklúrnej kompetencie školy ako celku. Má položky, ktoré ukazujú ako angažovane pracuje školy s multikultúrnou výchovou, čo samozrejme odráža stupeň jej inkluzívneho prístupu. 

Sú to hlavne nasledujúce položky: teda hlavne či učitelia inkludujú kultúru žiaka cudzinca a jeho/jej jazyk vo vyučovaní. Myslím, že keď učteľ došiel už takto ďaleko, tak si svoj inkluzívny prístup premyslel. 

My teachers include my home culture and language in their classes.

I see people like me represented in the curriculum, the posters around the school, etc.

I feel that my teachers know my family well.

 

My home culture and home language are valued by the school.

 

Myslím, že inkluzívne pristupy sú viditeľné hlavne na žiakoch cudzincoch, pretože tam musia svoj inkluzívny prístup učitelia aplikovať priamo na vyučovaní. Musia odlíšiť žiaka cudzinca od iných žiakov napríklad čo sa týka komunikácia v češtine. 

Zaujímalo by ma či si myslíš, že dotazník MSCI meria inkluzívny prístup školy. 

Prikladám ho tu na pozretie.

Ďakujem.

V odpovědi na Filip Kachnič

Re: Inkluzivní přístupy na ZŠ ve Středočeském kraji

autor Nikola Adelaida Řandová -

Ahoj,

budu se držet polostrukturovaných rozhovorů ve focus group a pak individuálních. Z hlediska počtu respondentů, to nemusí být zcela průkazný nástroj, ale já jsem jej vybrala kvůli tomu, že už s tím mám zkušenost z minule. Tvoje měření mi příjde rozhodně užitečné, protože dětí cizinců je tu čím dál víc a postupně bude pozornost věnována především jim. Já ten výzkum zaměřila na svůj rodný kraj, kde mám v některých ZŠ už zkušenost a pozornost tam bude věnována především dětem s poruchami chování a dětem ze sociálně slabých rodin, co vím, cizinců tam zatím příliš není, ale chci nasbírat co největší vzorek respondentů, abych mohla své tvrzení případně vyvrátit :-) Sama mám zkušenost s inkluzí cizinců ve třídě, kde bylo výhodou, že hovořili anglicky, tedy bylo dovoleno za pomoci učitele anglivkého jazyka veškeré materiály a učební texty překládat, nebo jsme hodně pomáhali i jako spolužáci. Bylo tedy možné, aby cizinci mluvili anglicky, ale ty asi myslíš, že děti cizinců mají hovořit ve škole česky, že?