„Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

„Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

autor Martina Nováková -
Počet odpovědí: 3

„Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

V této kapitole v Národní zprávě šetření TALLIS 2013 je popisováno hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby, což je považováno za klíčové pro efektivní výuku. Výzkumy dokazují, že hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby pomáhá učitelům pozitivně ovlivňovat výuku, protože identifikuje silné a slabé stránky ve vyučovacích postupech jednotlivých učitelů. Zde mě zaujalo, že informace zde popisované byly získány ze dvou zdrojů informací, které se vzájemně doplňují. Otázky zaměřené na formální hodnocení učitelů byly součástí dotazníků pro ředitele škol a informace o zpětné vazbě byly získány z dotazníků, které vyplňovali učitelé.

Zajímavé je, že třetina učitelů v ČR považuje hodnocení učitelů a zpětnou vazbu za činnost, která je prováděna pouze za účelem splnit administrativní požadavky. V mezinárodním srovnání jde o druhý nejnižší údaj, protože mezinárodní průměr činí 51%.

V ČR dostávají učitelé nejčastěji zpětnou vazbu, která vychází z osobních hospitací ve třídě, což uvedlo 94% učitelů. Tento údaj je o 16% více než činí mezinárodní průměr. Myslím si, že toto je opravdu běžná praxe na českých školách. Pokud učitel má sám zájem o získání nějaké zpětné vazby, je nejjednodušší požádat kolegu o hospitaci v hodině (což je považováno za formální hodnocení) nebo upřednostní formu rozhovoru s jiným učitelem (což je považováno jako neformální přístup) a tím se mu podaří získat zpětnou vazbu. Hospitaci též provádí sám ředitel či vedení školy. Všichni dotazovaní učitelé v ČR uvedli, že se s formálním hodnocením ze strany ředitelů setkali. Polovina učitelů ve školách uvedla, že toto hodnocení provádějí ředitelé dvakrát či vícekrát ročně a dalších 40 % učitelů v ČR se setkalo s tímto hodnocením jednou ročně.

V dotazníkovém šetření mě zaujalo, že začínajícím učitelům (vyučují dva roky a méně) se v ČR nedostává častěji různých forem zpětné vazby než zkušenějším učitelům. Dotazníkové šetření též uvádí, že výjimku tvoří zpětná vazba od mentorů, kterou má k dispozici téměř čtvrtina začínajících učitelů. Dle mého názoru, by určitě začínajícím učitelům pomohlo dostávat v začátcích svého působení na školách více různých forem zpětné vazby, než mají k dispozici zkušenější učitelé. 

V odpovědi na Martina Nováková

Re: „Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

autor Květoslava Bohatá -

Zpětná vazba je pro práci učitele velice důležitá, protože  učitel si nemusí uvědomovat některých dopouštěných chyb, na které ho upozorní někdo druhý, nezávislý, a může se inspirovat prací zkušenějšího kolegy. Vzájemné hospitace a náslechy v rámci předmětové komise by měly být na školách pravidlem a neměly by být brány jako kontrolní, ale poučné. Zvláště u začínajících učitelů, kteří jakým jiným způsobem mají získat představu o správně vedené výuce?

 

V odpovědi na Martina Nováková

Re: „Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

autor Jana Petrusová -

Dotazníkové šetření, které popsala paní Martina, mě jen utvrdilo v mém přesvědčení, že začínajícím učitelům je věnována velmi malá pozornost. Zpětnou vazbu, kterou dostane pouze čtvrtina začínajících učitelů, mi připadá žalostně málo. Právě tato pomoc od zkušených kolegů by měla být samozřejmostí. Pokud by byla pomoc mentorů finančně ohodnocena, věřím, že by se pak do mentoringu zapojilo více starších kolegů.

V odpovědi na Martina Nováková

Re: „Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby“

autor Ilona Svobodová -

Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby

Poskytování zpětné vazby je u pedagogů a zvláště u začínajících učitelů nezbytné. Z průzkumu vyplývá, že učitelé, kterým zpětnou vazbu poskytují kolegové, hodnotí svou zdatnost v motivování žáků a v oblasti využívání výukových postupů o něco lépe, než ostatní pedagogové.

Ze své vlastní zkušenosti oceňuji přidělení mentora, škoda, že uvádění nového či začínajícího učitele není ošetřeno zákonem - ředitel školy by měl povinnost přidělit každému začínajícímu učiteli mentora.