Talis „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

Talis „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

autor Květoslava Bohatá -
Počet odpovědí: 3

Ve výsledcích šetření TALIS mne zaujalo téma „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

Čeští učitelé oproti průměru v ostatních zemích hodnotí svoji zdatnost jako nižší, hlavně v motivování žáků a aktivního zapojování žáků do výuky a využívání alternativních vyučovacích metod. Toto zjištění z mého pohledu souvisí s tím, že ve výuce učitelé více využívají výklad nad projektovým a problémovým vyučováním, kdy jsou žáci více vtahováni vlastní prací do výuky. Ale se svým výkonem v práci jsou na dané škole spokojeni.

Dalším zjištěním je, že podle názoru učitelů v ČR si jich veřejnost neváží, což mohou soudit i podle finančního ohodnocení jejich práce. V porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými profesemi patří mezi ty hůře placené. Navzdory tomuto zjištění jsou učitelé v ČR se svojí prací spokojeni a nelitují svého výběru povolání. Toto zjištění mne utvrzuje v tom, že mnoho učitelů bere své povolání jako poslání a jde jim převážně o dobro svých žáků, o dobré vztahy se žáky a o vytvoření dobrého klima ve třídě a ve škole, kde se dobře cítí žáci i učitelé.  Naopak oproti jiným zemím si čeští učitelé nejméně myslí, že výhody učitelské profese převažují nad nevýhodami. I zde se může projevovat pocit finančního nedocenění učitelů. Převážná většina učitelů je se svým pracovním prostředím spokojena a neměnili by ho za jinou školu.

V odpovědi na Květoslava Bohatá

Re: Talis „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

autor Jana Petrusová -

To, že čeští učitelé nevyužívají alternativní metody výuky a spokojí se se zaběhnutým stylem učení, dle mého mínění souvisí se stárnoucí populací našich učitelů. Starší učitelé, samozřejmě, že ne všichni, mají zaběhnutý svůj styl práce a změnit ho je pro ně zbytečné.

V odpovědi na Jana Petrusová

Re: Talis „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

autor Martina Nováková -

Zjištění, že podle názorů učitelů v ČR si veřejnost neváží učitelské profese stejně jako například profese právnické či lékařské můžeme samozřejmě soudit z pohledu finančního ohodnocení, které je zde daleko nižší než v jiných vysokoškolsky vzdělaných profesích. Dle mého názoru, ale toto není pouze otázka finanční, ale především to, že učitelská profese v ČR ztrácí na své prestiži ve společnosti, určitě na to má vliv celá společnost. Myslím si, že přijetí zákona 563/2004 Sb. (Zákon o pedagogických pracovnících) pomůže zvýšit prestiž učitelů v očích celé společnosti. Stejně jako Květu mě mile překvapilo zjištění, že učitelé v ČR jsou se svojí prací spokojeni a nelitují svého výběru povolání.

V odpovědi na Květoslava Bohatá

Re: Talis „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“

autor Ilona Svobodová -

Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání

V mezinárodním srovnání hodnotí učitelé v České republice vlastní zdatnost jako podprůměrnou. Pedagogové s desetiletou praxí se hodnotí lépe než vyučující se čtyřletou praxí. Vliv na subjektivní hodnocení vyučujících má i vzdělání v didaktice, více si věří učitelé, kteří absolvovali vzdělání ve všech jimi vyučovaných předmětech.

Ze subjektivního hodnocení učitelů dále vyplývá, že si veřejnost učitelů neváží, platy vyučujících jsou v porovnání s platy jiných vysokoškolsky vzdělaných pracovníků podhodnocené.