Ve výsledcích šetření TALIS mne zaujalo téma „Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání“
Čeští učitelé oproti průměru v ostatních zemích hodnotí svoji zdatnost jako nižší, hlavně v motivování žáků a aktivního zapojování žáků do výuky a využívání alternativních vyučovacích metod. Toto zjištění z mého pohledu souvisí s tím, že ve výuce učitelé více využívají výklad nad projektovým a problémovým vyučováním, kdy jsou žáci více vtahováni vlastní prací do výuky. Ale se svým výkonem v práci jsou na dané škole spokojeni.
Dalším zjištěním je, že podle názoru učitelů v ČR si jich veřejnost neváží, což mohou soudit i podle finančního ohodnocení jejich práce. V porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými profesemi patří mezi ty hůře placené. Navzdory tomuto zjištění jsou učitelé v ČR se svojí prací spokojeni a nelitují svého výběru povolání. Toto zjištění mne utvrzuje v tom, že mnoho učitelů bere své povolání jako poslání a jde jim převážně o dobro svých žáků, o dobré vztahy se žáky a o vytvoření dobrého klima ve třídě a ve škole, kde se dobře cítí žáci i učitelé. Naopak oproti jiným zemím si čeští učitelé nejméně myslí, že výhody učitelské profese převažují nad nevýhodami. I zde se může projevovat pocit finančního nedocenění učitelů. Převážná většina učitelů je se svým pracovním prostředím spokojena a neměnili by ho za jinou školu.