Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

par Petra Sýkorová,
Nombre de réponses : 3
Článek, který jsem si vybrala, se zabývá analýzou změn v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž docházelo v důsledku
zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Prostřednictvím kvalitativní analýzy byly identifikovány mechanismy, které k tomuto výsledku vedly.
En réponse à Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

par Jana Harigelová,
Milá Péťo, děkuji za zpracování otázek k článku o žákovské participaci na výukové komunikaci. Upoutal mě svým zaměřením na dialogické vyučování, o kterém se také snažím získat další informace. Zajímalo mě, jakým způsobem se dá problematika posuzovat. Z tvého zpracování jsem se dověděla o možnosti kombinování kvantitativní a kvalitativní části při akčním výzkumu. Položené výzkumné otázky mi též připadaly jasné a zaměřené na konkrétní situace. Zaujaly mě výsledky výzkumu, které ukazují výrazné zvýšení participace žáků. To mě nalákalo, abych si uvedený článek přečetla a dověděla se další zajímavá zjištění. Ještě jednou děkuji za Tvůj výběr, který obohatil i mě.
En réponse à Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

par Vendula Miňovská,
Milá Péťo,
tvůj přehled výzkumu je dobře strukturovaný a podrobně popisuje všechny klíčové aspekty článku. Zaujala mě především tvá analýza výzkumných otázek, které jsou podle tebe jasně formulované a konkrétní. To je důležité, protože pomáhá lépe pochopit, co autoři chtěli zjistit a jakým způsobem to bylo měřeno.

Oceňuji, že se zaměřuješ na kombinaci kvantitativních a kvalitativních metod – tato metodologická rozmanitost opravdu přináší hlubší a širší porozumění změnám v žákovské participaci. Dobře jsi shrnula i hlavní zjištění výzkumu a správně vyzdvihla, že změny v participaci žáků byly výsledkem dlouhodobé změny pedagogických strategií.

Vnímám jako konstruktivní tvou poznámku ohledně malého vzorku a otázky dlouhodobé udržitelnosti výsledků. To je důležitý bod, který je dobré mít na paměti, zvláště pokud bychom chtěli aplikovat výsledky v různých školních prostředích. Možná by stálo za to více rozvést, jak by zpětná vazba od žáků mohla ovlivnit výzkum a jak by se dala zapojit do dalšího zlepšování participace.

Celkově tvůj text přináší kvalitní a podrobný rozbor článku a jsem ráda, že jsi se zaměřila na konkrétní metody a přínosy výzkumu. Určitě by stálo za to dále rozvíjet, jak by podobné výzkumy mohly být aplikovány i v jiných školách nebo jiných typech výuky.
En réponse à Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

par Anna Drobná,
Hezký den,
po přečtení Vaší práce přikládám několik poznámek.
Předem podotýkám, že Vámi zvolený text není čtenářsky úplně snadný, zvláště pokud člověk se čtením akademických textů začíná. Jedná o smíšený design (kvalitativní a kvantitativní) a zároveň pracuje s daty z akčního výzkumu, což může být náročné pro orientaci. Pro začátek by bylo lepší vybrat si čistě kvalitativní studii.

- Úkol byl odevzdán včas a odpovědi jsou srozumitelné.
- otázka a: Píšete, že výzkumné otázky jsou konkrétní, ale nezmiňujete je. V textu je ale explicitně nalezneme. To, co uvádíte, je informace z abstraktu článku, ne přímo výzk. otázka nebo cíl. Nikde nepíšete o strategiích učitele, a to je přitom v tomto textu zásadní.
- otázka a: Uvádíte, že výzkumné otázky "směřovaly k identifikaci konkrétních změn v chování žáků během výuky". Ve skutečnosti ale jedna z výzkumných otázek (ta "kvalitativní otázka", která nás v tomto úkolu zajímá) zněla takto: "Jakým způsobem učitelé zvýšené žákovské participace dosahují?" Kvalitativní část výzkumu tedy cílila na vyučující, a jejich strategie.
- otázka b: Píšete spíše o kvantitativní části - co ale ta kvalitativní? Např. se odehrály reflektivní rozhovory s vyučujícími.
- otázka c: Ano, žáci více mluvili. Avšak jaké konkrétně toho vyučující dosáhli? V textu toho najdete mnoho. Zásadní jsou mechanismy, které vedou k "rozmluvení" žáků. Zde by měla být odpověď na výzkumnou otázku.
- otázka e: Vzorek naopak není pro kvalitativní výzkum malý.
- Obecně: Odpovědi jsou poměrně nepřesné, dochází tam k posunu významu (Pokud používáte nějaký nástroj umělé inteligence, mohlo by to být tím, je to poměrně častý problém - pokud ano, je potřeba použití citovat v textu.) 
- Maličkost v citaci: rozsah stran je 33-58, nikoliv 1-26.

Zpětná vazba pro jinou práci je v pořádku.

Celkem 3 body.