Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

by Petra Sýkorová -
Number of replies: 3
Článek, který jsem si vybrala, se zabývá analýzou změn v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž docházelo v důsledku
zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Prostřednictvím kvalitativní analýzy byly identifikovány mechanismy, které k tomuto výsledku vedly.
In reply to Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

by Jana Harigelová -
Milá Péťo, děkuji za zpracování otázek k článku o žákovské participaci na výukové komunikaci. Upoutal mě svým zaměřením na dialogické vyučování, o kterém se také snažím získat další informace. Zajímalo mě, jakým způsobem se dá problematika posuzovat. Z tvého zpracování jsem se dověděla o možnosti kombinování kvantitativní a kvalitativní části při akčním výzkumu. Položené výzkumné otázky mi též připadaly jasné a zaměřené na konkrétní situace. Zaujaly mě výsledky výzkumu, které ukazují výrazné zvýšení participace žáků. To mě nalákalo, abych si uvedený článek přečetla a dověděla se další zajímavá zjištění. Ještě jednou děkuji za Tvůj výběr, který obohatil i mě.
In reply to Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

by Vendula Miňovská -
Milá Péťo,
tvůj přehled výzkumu je dobře strukturovaný a podrobně popisuje všechny klíčové aspekty článku. Zaujala mě především tvá analýza výzkumných otázek, které jsou podle tebe jasně formulované a konkrétní. To je důležité, protože pomáhá lépe pochopit, co autoři chtěli zjistit a jakým způsobem to bylo měřeno.

Oceňuji, že se zaměřuješ na kombinaci kvantitativních a kvalitativních metod – tato metodologická rozmanitost opravdu přináší hlubší a širší porozumění změnám v žákovské participaci. Dobře jsi shrnula i hlavní zjištění výzkumu a správně vyzdvihla, že změny v participaci žáků byly výsledkem dlouhodobé změny pedagogických strategií.

Vnímám jako konstruktivní tvou poznámku ohledně malého vzorku a otázky dlouhodobé udržitelnosti výsledků. To je důležitý bod, který je dobré mít na paměti, zvláště pokud bychom chtěli aplikovat výsledky v různých školních prostředích. Možná by stálo za to více rozvést, jak by zpětná vazba od žáků mohla ovlivnit výzkum a jak by se dala zapojit do dalšího zlepšování participace.

Celkově tvůj text přináší kvalitní a podrobný rozbor článku a jsem ráda, že jsi se zaměřila na konkrétní metody a přínosy výzkumu. Určitě by stálo za to dále rozvíjet, jak by podobné výzkumy mohly být aplikovány i v jiných školách nebo jiných typech výuky.
In reply to Petra Sýkorová

Re: Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu

by Anna Drobná -
Hezký den,
po přečtení Vaší práce přikládám několik poznámek.
Předem podotýkám, že Vámi zvolený text není čtenářsky úplně snadný, zvláště pokud člověk se čtením akademických textů začíná. Jedná o smíšený design (kvalitativní a kvantitativní) a zároveň pracuje s daty z akčního výzkumu, což může být náročné pro orientaci. Pro začátek by bylo lepší vybrat si čistě kvalitativní studii.

- Úkol byl odevzdán včas a odpovědi jsou srozumitelné.
- otázka a: Píšete, že výzkumné otázky jsou konkrétní, ale nezmiňujete je. V textu je ale explicitně nalezneme. To, co uvádíte, je informace z abstraktu článku, ne přímo výzk. otázka nebo cíl. Nikde nepíšete o strategiích učitele, a to je přitom v tomto textu zásadní.
- otázka a: Uvádíte, že výzkumné otázky "směřovaly k identifikaci konkrétních změn v chování žáků během výuky". Ve skutečnosti ale jedna z výzkumných otázek (ta "kvalitativní otázka", která nás v tomto úkolu zajímá) zněla takto: "Jakým způsobem učitelé zvýšené žákovské participace dosahují?" Kvalitativní část výzkumu tedy cílila na vyučující, a jejich strategie.
- otázka b: Píšete spíše o kvantitativní části - co ale ta kvalitativní? Např. se odehrály reflektivní rozhovory s vyučujícími.
- otázka c: Ano, žáci více mluvili. Avšak jaké konkrétně toho vyučující dosáhli? V textu toho najdete mnoho. Zásadní jsou mechanismy, které vedou k "rozmluvení" žáků. Zde by měla být odpověď na výzkumnou otázku.
- otázka e: Vzorek naopak není pro kvalitativní výzkum malý.
- Obecně: Odpovědi jsou poměrně nepřesné, dochází tam k posunu významu (Pokud používáte nějaký nástroj umělé inteligence, mohlo by to být tím, je to poměrně častý problém - pokud ano, je potřeba použití citovat v textu.) 
- Maličkost v citaci: rozsah stran je 33-58, nikoliv 1-26.

Zpětná vazba pro jinou práci je v pořádku.

Celkem 3 body.