Spektrum profesní zátěže učitelů MŠ

Spektrum profesní zátěže učitelů MŠ

autor Pavla Šandová -
Počet odpovědí: 1

Téma profesní zátěže učitelů MŠ není izolovaným jevem, ale je silně ovlivněno sociálními a politickými faktory, jako jsou vzdělávací, pracovní a platové podmínky, normy a očekávání od společnosti. Ve svém výzkumu si uvědomuji tři aspekty, které mohou ovlivnit objektivitu získaných dat. Jedním z nich je má osobní zkušenost na pozici učitelky MŠ. Mohu dávat větší váhu určitým stresorům a přehlížet jiné faktory, se kterými jsem se osobně nesetkala. Mohu pokládat respondentům otázky, které budou ovlivněny tím, jaké jevy sama považuji za stresující. Další je kulturní a institucionální kontext. Získaná data se mohou lišit tím, jaké tradice, postoje, a právní rámec zastupuji já a jaký respondenti. Bude zde záležet i na typu škol, jejich financování a tím odlišné zátěži učitelů. (Například tam, kde převažuje naplněnost tříd na maximální počet dětí bude jiné posuzování zátěže učitele, než u tříd s minimálním počtem dětí). Dalším aspektem je sociální desirabilita. Ačkoliv budu používat otevřené otázky a polostrukturované rozhovory, respondenti mohou odhalit zacílení výzkumu a záměrně odpovídat tak, aby to bylo společensky přijatelné nebo aby se ukázali v lepším světle. Ve většině případů předpokládám, že mohou odpovídat tak, aby se přizpůsobili očekávání, jelikož cítí potřebu systémové změny k odstranění zátěže.

Řešením těchto příkladů bias vidím v použití pilotního testování (anonymní anketa, která bude předcházet dotazníkovému šetření). Dále je možnost zapojení více výzkumníků nebo konzultace s kolegy (pokud budu žádat o GAUK, spolupráce se nabízí i v této fázi). Pro specifické posouzení situace učitelů se nabízí použití standardizovaných testů na zjišťování stresové zátěže (Maslach Burnout Inventory – Educators Survey MBI-ES) nebo (TSI), druhý typ je zaměřen přímo na učitelskou profesi. V analýze dat (MAX QDA) budu vycházet z teorie pracovní zátěže podle Coopera.   

 

Konec formuláře

 

V odpovědi na Pavla Šandová

Re: Spektrum profesní zátěže učitelů MŠ

autor Dominik Dvořák -
Příspěvek otevírá řadu relevantních otázek a je kultivovaně napsaný. Řeší nejen pozicionalitu vás jako výzkumnice, ale i další rizika pro kvalitu výzkumu. Jednou z otázek, která se objevila u několika vašich kolegů, je pozice "insidera", která s sebou nese výhody i rizika. Možná by vás proto zaujaly i jiné příspěvky (některé vložené později), a diskuse k nim. I pro váš výzkum platí, že i čísla získaná relativně "tvrdými", objektivními metodami, budete nakonec interpretovat vlastní perspektivou. Jak dobře píšete na začátku, každý takovýto výzkum má svůj politický aspekt. Tady byste možná ještě mohla jít dát a napsat, jak konkrétně vy vnímáte současnou situaci, tj. například postoje a očekávání různých aktérů společnosti vůči učitelům (MtŠ), zda jsou spravedlivé, či nikoli, a jak to může váš výzkum ovlivnit.