Pojetí slohu v učebnicích měšťanských škol z období let 1918–1939

Pojetí slohu v učebnicích měšťanských škol z období let 1918–1939

autor Markéta Kronovetrová Fingerová -
Počet odpovědí: 2

Je třeba pečlivě stanovit sledované a popisované parametry pro pojetí slohu v jednotlivých učebnicích. Hlavním cílem práce je popis, nikoli hodnocení. Hodnocení by se mělo objevit jen závěrečné diskuzi a tam lze přiznat, že jde o subjektivní pohled.  

Učebnice nesmí být popisovány ze současného pohledu, neustále musím na zřeteli, že byly vytvořeny v jiné době a na základě tehdejších pedagogických zásad. Z toho musí vycházet jejich popis i sledované parametry. 

Celkový obraz nemůže vycházet je z učebnic, proto je plánováno studium i jiných pramenů, a to: pedagogické časopisy z let 1918–1939 (jako základní je možné označit tyto: Časopis československé obce učitelské, Český učitel, Nová škola, Pedagogické rozhledy, Škola měsťanská, Teorie a praxe, Učitelské noviny, Věstník MŠANO); učební osnovy a další kurikulární dokumenty z let 1918–1939 (např. Normální učebné osnovy z roku 1932, které komentoval mj. Kohoutek (Kohoutek, 1938)); didaktické a metodické příručky z let 1918–1939 (jejichž autory byli např. Glos, Haller, Chlup,
Kádner, Novák, Příhoda, Trávníček, Uher nebo Weingart); záznam z učitelského sjezdu z roku 1920 (Čálek & Kádner (ed.), 1921); vyhledávány jsou i autentické práce žáků či přípravy učitelů z let 1918–1939 (v archivu Národní pedagogické knihovny i v soukromých archivech).

Budou zkoumány dva typy učebnic - vytvořené na základě herbatistických zásad a vytvořené během reformního hnutí. Osobně předpokládám, že reformní učebnice budou více odpovídat současnému pojetí didaktiky českého jazyka. Nesmí se tedy stát, že bych jim věnovala větší pozornost a v porovnání jim stranila. Tomu by měly zabránit dobře stanovená kritéria a sledované parametry, jež berou ohled na cíle každého systému. 

V odpovědi na Markéta Kronovetrová Fingerová

Re: Pojetí slohu v učebnicích měšťanských škol z období let 1918–1939

autor Dominik Dvořák -
Děkuji za vložený text. Již víckrát jsme narazili na to, že vaše práce je v kontextu naší skupiny specifická tím, že jde o primárně historickou studii. Po věcné stránce to diskuse v našem kurzu obohacuje, protože přinášíte jiné aspekty metodologie. I pro historický výzkum platí, že fakta sama o sobě, byť sebepřesněji zjištěná, dostanou smysl až prostřednictvím vaší interpretace a vašich otázek, jež pramenům kladete. Proto byste mohla ještě podrobněji vysvětlit, co vás osobně vedlo k volbě tématu nebo formulaci výzkumných otázek. Tato reflexe může (a někdy je to dokonce požadováno) být součástí práce, i když se lze setkat i s pozitivisticky zaměřenými oponenty, kteří pro něco takového nemají příliš pochopení a nepřipouštějí si subjektivitu každého výzkumu sociální reality.
Zajímavá je vaše věta: "Hlavním cílem práce je popis, nikoli hodnocení." Já naopak slýchám, že pouze popisná práce by neměla u obhajoby projít (ale občas projde). Současně souhlasím, že práce nemusí a nejspíš ani nemá hodnotit sto let staré učebnice. Ale ještě zbývá možnost, že práce bude interpretovat, vysvětlovat - a to by určitě nemělo v práci chybět.
Pokud byste chtěla svou reflexi zařadit do disertace, pak by bylo dobré ji asi ještě stylisticky upravit, text je poněkud neurovnaný.
V odpovědi na Dominik Dvořák

Re: Pojetí slohu v učebnicích měšťanských škol z období let 1918–1939

autor Markéta Kronovetrová Fingerová -

Omlouvám se, asi jsem psala text moc rychle a rovnala si u toho myšlenky. Vysvětlení bude součástí popisu v části, kde budu propojovat cíle didaktické teorie s praktických vyústěním v učebnicích. S interpretací pak počítám v diskuzi a ta už bude subjektivní. Jde to takto? Když se vyjádřím přesněji. Děkuji.