Tvorba a ověření nástroje pro kolegiální hospitace

Tvorba a ověření nástroje pro kolegiální hospitace

autor Petr Mácha -
Počet odpovědí: 1

Tématem kolegiálních hospitací jsem se začal zabývat v rámci své profese v roce 2020, kdy jsme na škole, kde působím jako zástupce ředitelky školy, v rámci profesního rozvoje pedagogů (nejen učitelů, ale i asistentů pedagoga a vychovatelek školní družiny) zaváděli kolegiální hospitace. Z tohoto úhlu pohledu je žádoucí podrobit reflexi jednak mé přesvědčení o benefitech a efektivitě této formy profesního rozvoje získané na základě čtyřleté zkušenosti, dále pohled na kolegiální hospitace prostřednictvím teorie reflektivní praxe a učící se organizace a také zkušenost s přijetím této formy profesního rozvoje ze strany pedagogů, včetně získané zkušenosti s bariérami, které hrají v zavádění kolegiálních hospitací (a kolegiálního sdílení obecně) roli. To považuji za klíčové samozřejmě v celém průběhu výzkumu, zejména však v prvních fázích při realizaci polostrukturovaných rozhovorů s aktéry ze škol a ustavování konceptuálního rámce. 
V dalších fázích výzkumu při vývoji a ověřování prototypů nástroje je zapotřebí, aby se do hodnocení a revize nástroje pro další cyklus výzkumu promítaly výsledky předchozích fází a ne můj vlastní postoj k danému nástroji, což by mělo zajistit mj. stanovení požadavků, které by měl nástroj splňovat. 
Podstatné je rovněž dodržení zásady vyhnutí se střetu zájmů, nebudu tedy provádět výzkum na škole, kde bych v průběhu výzkumu současně působil jako zaměstnanec. 

V odpovědi na Petr Mácha

Re: Tvorba a ověření nástroje pro kolegiální hospitace

autor Dominik Dvořák -
Děkuji za vložený příspěvek. Otevírá opět novou rovinu v tématu reflexe. Zdá se mi však, že u výzkumu ve vlastní organizaci nejde o "střet zájmů", ale víc o dilema insider/outsider. Výzkum v organizaci, kde jste zaměstnán, provádět lze, jen to má nějaká úskalí (a nějaké výhody). Být zaměstnanec tedy není přímo střet zájmů, ale u role nadřízeného už to problém být může, možná jste měl na mysli spíš tohle. O střetu zájmů bych také mluvil například v případě, že byste problematiku kolegiální hospitace nějak monetarizoval, třeba byste to téma lektoroval v nějaké komerční organizaci, která nabízí DVPP za úplatu. Ale pozor - ani střet zájmů není "zakázán", jen musí být transparentně zpracován. Třeba skutečně ve vašem případě úskalí by byla větší než výhody.
Po formální stránce je dobré naučit se text po sobě číst a redigovat, což je mimochodem dovednost, kterou asi v žácích nepěstujeme. Hned v první větě je dvakrát obrat "v rámci", stylisticky je lepší opakování se vyhnout. Stejně tak bych se snažil vyhnout tomu, aby v téže větě bylo dvakrát "kolegiální hospitace", ale to už je někdy v odborném textu obtížnější, protože zároveň usilujeme o terminologickou přesnost a jednoznačno.