Online podpora prezenčního studia na vysoké škole, Simulační výuka v oboru fyziologie
Epistemická pozice
Výzkum vychází z pragmatismu, který se zaměřuje na propojení teorie s praxí a klade důraz na praktické využití získaných poznatků. Tento přístup je vhodný, protože disertační práce usiluje o zmapování současné podoby simulační výuky a vytvoření návrhu intervence, která bude reflektovat potřeby účastníků a reálné možnosti implementace.
Výzkumný plán
Výzkum je koncipován jako kvalitativní studie, jejímž cílem je:
1. Zmapovat aktuální situaci simulační výuky v oboru fyziologie na lékařské fakultě.
2. Navrhnout intervenci, která podpoří přípravu a realizaci simulační výuky prostřednictvím LMS
Typ vzorku, postup jeho tvorby a předpokládaný rozsah
Vzorek bude vytvořen metodou záměrného výběru, protože umožňuje zahrnout klíčové aktéry, kteří mají přímou zkušenost se simulační výukou a mohou poskytnout relevantní informace pro analýzu a návrh intervence. Bude zahrnovat tři skupiny:
1. Vedení ústavu (1 osoba): Vedoucí ústavu fyziologie, který stanovuje strategické cíle a koncepci výuky.
2. Vyučující simulační výuky (6–10 osob): Pedagogové odpovědní za přípravu a realizaci simulační výuky.
3. Studenti druhého ročníku (15-20 osob): Studenti, kteří absolvovali povinnou simulační výuku a mohou poskytnout pohled na své zkušenosti a potřeby.
Metody sběru dat
1. Pozorování
2. Polostrukturované rozhovory
3. Analýza dokumentů
Metody analýzy dat
Data budou analyzována pomocí tematické analýzy
Etické otázky
1. Informovaného souhlasu: Všichni účastníci budou předem informováni o cílech, průběhu a podmínkách výzkumu. Souhlas s účastí bude dokumentován.
2. Dobrovolnosti: Účast bude zcela dobrovolná, s možností kdykoliv z výzkumu odstoupit bez udání důvodu.
3. Důvěrnosti a anonymity: Veškerá data budou anonymizována a využita výhradně pro účely výzkumu. Nebude možné zpětně identifikovat žádného účastníka.
4. Respektu k účastníkům: Výzkum bude realizován s respektem k potřebám a času účastníků, přičemž bude minimalizováno jakékoliv narušení jejich běžné práce nebo studia.
5. Zpětné vazby: Výsledky výzkumu budou účastníkům představeny způsobem, který zdůrazní jejich praktický přínos pro zlepšení simulační výuky.
Rizika
Přístup do terénu bude zajištěn spoluprací s vedením ústavu a vyučujícími, kteří budou zapojeni do výzkumu. Hlavním rizikem může být omezená dostupnost dat nebo nízká ochota vyučujících a studentů ke spolupráci, což bude řešeno anonymizací dat a zdůrazněním praktického přínosu výzkumu.