Online podpora prezenčního studia na VŠ

Online podpora prezenčního studia na VŠ

autor Karolina Šlehobr Kubíčková -
Počet odpovědí: 1

Online podpora prezenčního studia na vysoké škole, Simulační výuka v oboru fyziologie

Epistemická pozice

Výzkum vychází z pragmatismu, který se zaměřuje na propojení teorie s praxí a klade důraz na praktické využití získaných poznatků. Tento přístup je vhodný, protože disertační práce usiluje o zmapování současné podoby simulační výuky a vytvoření návrhu intervence, která bude reflektovat potřeby účastníků a reálné možnosti implementace.

Výzkumný plán

Výzkum je koncipován jako kvalitativní studie, jejímž cílem je:

1. Zmapovat aktuální situaci simulační výuky v oboru fyziologie na lékařské fakultě.

2. Navrhnout intervenci, která podpoří přípravu a realizaci simulační výuky prostřednictvím LMS

Typ vzorku, postup jeho tvorby a předpokládaný rozsah

Vzorek bude vytvořen metodou záměrného výběru, protože umožňuje zahrnout klíčové aktéry, kteří mají přímou zkušenost se simulační výukou a mohou poskytnout relevantní informace pro analýzu a návrh intervence. Bude zahrnovat tři skupiny:

1. Vedení ústavu (1 osoba): Vedoucí ústavu fyziologie, který stanovuje strategické cíle a koncepci výuky.

2. Vyučující simulační výuky (6–10 osob): Pedagogové odpovědní za přípravu a realizaci simulační výuky.

3. Studenti druhého ročníku (15-20 osob): Studenti, kteří absolvovali povinnou simulační výuku a mohou poskytnout pohled na své zkušenosti a potřeby.

Metody sběru dat

1. Pozorování

2. Polostrukturované rozhovory

3. Analýza dokumentů

Metody analýzy dat

Data budou analyzována pomocí tematické analýzy

Etické otázky

1. Informovaného souhlasu: Všichni účastníci budou předem informováni o cílech, průběhu a podmínkách výzkumu. Souhlas s účastí bude dokumentován.

2. Dobrovolnosti: Účast bude zcela dobrovolná, s možností kdykoliv z výzkumu odstoupit bez udání důvodu.

3. Důvěrnosti a anonymity: Veškerá data budou anonymizována a využita výhradně pro účely výzkumu. Nebude možné zpětně identifikovat žádného účastníka.

4. Respektu k účastníkům: Výzkum bude realizován s respektem k potřebám a času účastníků, přičemž bude minimalizováno jakékoliv narušení jejich běžné práce nebo studia.

5. Zpětné vazby: Výsledky výzkumu budou účastníkům představeny způsobem, který zdůrazní jejich praktický přínos pro zlepšení simulační výuky.

Rizika

Přístup do terénu bude zajištěn spoluprací s vedením ústavu a vyučujícími, kteří budou zapojeni do výzkumu. Hlavním rizikem může být omezená dostupnost dat nebo nízká ochota vyučujících a studentů ke spolupráci, což bude řešeno anonymizací dat a zdůrazněním praktického přínosu výzkumu.

V odpovědi na Karolina Šlehobr Kubíčková

Re: Online podpora prezenčního studia na VŠ

autor Dominik Dvořák -
Děkuji za dobře strukturovaný a informativní popis metodologie.
Vzorek je popsán adekvátně, ale určitě by bylo potřeba specifikovat více postup sběru dat - např. není jasné, co bude pozorováno, v jakém rozsahu, o jaký typ pozorování půjde, zda použijete záznamovou techniku apod.
I když etickým aspektům se budeme ještě věnovat, spatřuju určitou slabinu v tvrzení, že "nebude možné zpětně identifikovat žádného účastníka". Pokud budete u citátů respondentů uvádět jejich role (což může být potřeba), tak těžko skryjete identitu u respondenta "vedoucí ústavu fyziologie", ale do určité míry i u vyučujících. I pokud byste role respondentů neuvedla, tak pravděpodobně výroky "vedoucího ústavu fyziologie" půjde odlišit od jiných aktérů.