Filosofická reflexe
Téma 5
Náměty k zamyšlení:
1. Jak se odlišuje novověké pojetí světa od antického a středověkého?
2. Co je to matématizace novověkého myšlení?
3. Jak souvisí hledání jistoty poznání (evidence) s pojetím člověka jako myslícího subjektu (ego cogito)?
4. Co je proces objektivace, zpředmětnění?
5. Jaká jsou východiska vzniku exaktní přírodovědy?
6. Co znamená Baconovo tvrzení, že „vědění je moc“?
7. Charakterizuj vztah člověka jako poznávajícího subjektu k přírodě? Jaký je vztah res cogitans k res extenza?
8. Jak souvisí požadavek objektivní metody poznání (mathesis universalis) se subjektivitou poznávajícího člověka?
9. Jaké je východisko a cíl novověké výchovy? Rozdílné a shodné rysy renesanční a reformační výchovy.
10. Charakterizuj antinomický charakter novověké výchovy – výchova k povolání a výchova k lidství.