Osnova sekce

    • Tento kurz byl podpořen z projektu Národního plánu obnovy: Transformace pro VŠ na UK, reg. č. NPO_UK_MSMT-16602/2022download.jpg

      Veškerý obsah kurzu podléhá licenci Creative Commons – Uveďte původ 4.0 mezinárodní licence

      licence.png?time=1689064043928

    • Základní informace

      Vážení studující,

      tento on-line kurz je určen studujícím předmět Etika pro sociální práci na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy.

      Přeji Vám, aby informace či testy, které jsou v tomto kurzu, byly pomocí nejen pro splnění jednoho z předmětů na Univerzitě Karlově, ale také pro společné utváření občanské společnosti,

      Zuzana Svobodová

    • Tyto webové stránky obsahují rozšiřující informace k profesní etice, jejich prostudování není povinné.

    • Sylabus kurzu

      Vysvětlení základních cílů kurzu a podmínek jeho absolvování. Závěrečný test a písemná práce jako hlavní podmínky zakončení kurzu.

      Definice a objasnění základních pojmů užívaných v etice (etika, morálka, mrav, étos, moralita, mravnost).

      Antropologické otázky související s etickou problematikou, lidství člověka jako možnost. Vztah, relace, člověk jako vztahová bytost, dialogičnost, integrita, charakter a kompetence, nebezpečí instrumentalizace či reifikace, od možnosti přes uskutečňování k uskutečnění, tvořivost, netvořivé fungování, tvořivé bytí, svobodná volba, prostor soukromý a veřejný, jednání a promlouvání jako politické činnosti, příčiny rezignace na tvořivost, myšlení a lidskost, tolerance a pohostinnost.

      Různé morálky, různé etické otázky, různé odpovědi na etické otázky, různá objasňování přístupů v etice. Základní rozlišení etických přístupů. Etika a kultura. Konfuciánská tradice. Etika v hinduismu. Islámská etika. Kulturní konflikt nebo dialog? Odlišné cíle, odlišné cesty, odlišné principy. Možnosti dialogu.

      Etika a morálka v praxi. Způsoby pomoci v řešení etických dilemat. Etické kodexy obecně. Etické kodexy pro vybrané pomáhající profese (sociální pracovník, učitel). Vztahy či lidské vazby a jejich místo v etických kodexech.

    • Cíle kurzu

      pomoci budoucím pracovníkům v pomáhajících profesích (vychovatelům, učitelům, asistentům pedagoga, sociálním pedagogům, sociálním pracovníkům, pracovníkům v sociálních službách a pod.)

      • porozumět etice, profesní etice
      • vnímat etická dilemata v rámci profese a řešit je na základě vlastní svobodné a rozumné reflexe, s úctou k lidské důstojnosti, v souladu s ideou lidských práv, ideou právnosti a hodnot rozvíjených v demokratické a právní společnosti.
    • Zde můžete aktivně vstoupit do diskuze k tomuto kurzu - připojovat své odpovědi, tvořit své vlastní otázky či připomínky apod.

    • Anotace

      Tato část kurzu Vás seznámí se základními pojmy, mezi kterými je důležité rozlišovat a kterým je zapotřebí rozumět, chceme-li vést diskuzi o etických dilematech.

    • Klíčová slova

      etika; morálka; mrav; étos; moralita; mravnost

    • Toto je průběžný test, nepovinný, vztahující se pouze k tématu Pojmosloví v etice. Nejedná se o závěrečný test.

    • Rozšiřující literatura k prvnímu tématu
      • ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Praha: Rezek, 2013. ISBN 978-80-86207-35-3.
      • MacINTYRE, Alasdair. Ztráta ctnosti. Praha, Oikúmené, 2004.
      • MILFAIT, René, SVOBODOVÁ, Zuzana. Vývoj a stav etického vzdělávání a teologickoetická reiterace lidských práv: Příspěvek k etickému a lidskoprávnímu vzdělávání a k interkulturnímu porozumění hodnotám. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2017. ISBN 978-80-88018-11-7.
      • ONDOK, J. P. Bereme smích vážně? Svitavy, Trinitas, 2003. ISBN 80-86036-81-2.
      • PLATÓN. Euthydémos; Menón. Praha: OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-86005-5
      • PIEPER, Josef. Ctnosti. Praha, ČKA, 2000.
      • SVOBODOVÁ, Zuzana, BLAŠČÍKOVÁ, Andrea. Mezi filosofií a teologií výchovy. Dialog k odkazu Radima Palouše. Praha: Karolinum, 2021. (tištěná: ISBN 978-80-246-4902-3, e-book, pdf: ISBN 978-80-246-4903-0)
      • SVOBODOVÁ, Zuzana, BLAŠČÍKOVÁ, Andrea. Rozhovor o etice. PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY, Praha: Univerzita Karlova, PedF, roč. 17 (2020), č. 1. ISSN 1214-8725. Dostupné na: <https://ojs.cuni.cz/paideia/article/view/1740/1318>;.
      • SVOBODOVÁ, Zuzana. Etická výchova jako cesta z omezené každodennosti. PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY, Praha: Univerzita Karlova, 1/2011, roč. 8, 7 s. ISSN 1214-8725. https://ojs.cuni.cz/paideia/article/view/1800/1377.
      • SVOBODOVÁ, Z. (ed.) K etické výchově. Praha: Karez. ISBN 978-80-905117-0-5
      • SVOBODOVÁ, Zuzana. Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2022. ISBN 978-80-88018-48-3.
    • Anotace

      Úkolem této části kurzu je přivést k zamyšlení nad otázkou: Kdo je člověk? Tuto otázku si klade antropologie jako nauka o člověku. Podle toho, jak odpovídáme na tuto otázku, budeme také hledat odpovědi na problémy, které se vyskytují při našem jednání, případně při posuzování jednání druhých.

    • Klíčová slova 

      lidství; vztah; relace; dialogičnost; integrita; charakter; kompetence; instrumentalizace; reifikace; možnost; uskutečnění; tvořivost; netvořivé fungování; svobodná volba; soukromí; politika; myšlení; tolerance; pohostinnost

    • Toto je průběžný test, nepovinný, vztahující se pouze k tématu Lidskost. Nejedná se o závěrečný test.

    • Rozšiřující literatura k druhému tématu
      • BUBER, Martin. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997. ISBN 80-7017-109-X.
      • HEJDÁNEK, Ladislav. Setkání a odstup. Praha: OIKOYMENH, 2010. ISBN 978-80-7298-120-5.
      • NEJESCHLEBA, Tomáš a kol. Pojetí člověka v dějinách a současnosti filosofie. II., Od Kanta po současnost. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011. ISBN 978-80-7325-248-9.
      • PALOUŠ, Radim, SVOBODOVÁ, Zuzana. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2020. ISBN: 978-80-246-4572-8 (e-book, pdf).

    • Anotace

      Tato část kurzu má přivést k hlubšímu pochopení faktu, že se jako lidé lišíme v pohledu na to, co jsou pro nás důležité životní hodnoty, které ovlivňují také cíle našeho jednání a také naši výchovu a sebevýchovu. Rozmanitost sama o sobě jistě není špatná a je třeba si jí vážit. Druhý člověk, právě proto, že je jiný, může být pro nás darem, který si nejsme schopni dát sami, může zpestřit naši vizi světa. Pracovník v pomáhajících profesích (např. pedagog, sociální pracovník) by měl chápat rozmanitost jako šanci pro kultivaci společenského prostředí, v němž žijeme.

    • Klíčová slova

      odlišné morálky; základní etické přístupy; etika a kultura; konfuciánská tradice; etika v hinduismu; islámská etika; kulturní konflikt; dialog

    • Toto je průběžný test, nepovinný, vztahující se pouze k tématu Etika ve světě. Nejedná se o závěrečný test.

    • Rozšiřující literatura ke třetímu tématu
      • Manning, R., Stroud, S. R. A Practical Guide to Ethics: Living and Leading with Integrity. Westview Press, 2008. ISBN 978-0-8133-4382-2. S. 89-111.
      • Finnis, J. Human Right and Common Good. Oxford 2011. ISBN 978-0-19-958007-1.
      • Eliade, M. Slovník náboženství. Praha: Československý spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0438-5.
      • Pavlincová a kol. Slovník Judaismus – Křesťanství – Islám. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0440-6.
    • Tento test není pro splnění předmětu pouze dobrovolný, ale pokud usilujete o ukončení předmětu, pak patří, spolu s Vaší písemnou prací (zpracovaným referátem), k povinnostem. Každý máte 3 pokusy. Jako výsledek testu se používá nejvyšší dosažená známka z jednotlivých pokusů.

    • Vážení studující,

      pokud byste chtěli využít možnosti vložit svou písemnou práci přímo zde do kurzu v moodlu, je to možné. Pokud jste již práci zaslali na e-mail vyučující, není zapotřebí práci na toto místo vkládat znovu.

      Podmínky práce: vyberte si sami téma z témat v sylabu předmětu: Základní pojmy: etika, etiketa, morálka; Základní etické koncepce; Základy profesní etiky; Lidská práva a jejich role v profesní etice; Etická dilemata v pomáhajících profesích. Téma může být i mnohem užší - například konkrétní etické dilema, se kterým jste se setkali na praxích či jinde.

      Písemná práce má obsahovat titulní list - název předmětu, Vaše jméno, název Vaší práce, pak Úvod - vysvětlíte, čím se chcete zabývat a proč, Hlavní část - rozebíráte zvolené téma, používáte i odbornou literaturu (alespoň jeden odkaz), Závěr - zhodnotíte, k čemu jste dospěli, jaké jsou závěry z Vašeho zabývání se tématem, co z toho plyne (třeba i další otázky, které je třeba si klást, co je třeba dále zkoumat), co Vám toto zabývání se zvoleným tématem dalo, jakou máte novou zkušenost, nové poznatky, apod.

      Pokuste se napsat práci v rozsahu 3-5 normostran (nikoli více).