Základy sociální psychologie
Osnova sekce
-
Vyberte si ze složky náhradní úkoly jakýkoliv text. Jako úkol odevzdejte odpovědi na otázky:
1. Jaký text jste si vybrali a proč?
2. O čem text byl? Uveďte hlavní myšlenky.
3. Co jste se dozvěděli nového?
4. Co vás překvapilo?
Můžete si místo textů nastudovat videa z tohoto seznamu: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6
V tomto případě jako úkol odevzdejte odpovědi na stejné otázky (1. Jaké video jste si vybrali a proč?, 2. O čem video bylo? Uveďte hlavní myšlenky., 3. Co jste se dozvěděli nového?, 4. Co vás překvapilo?).
Celkem byly 4 úkoly, pokud jste neodevzdali 1 nebo 2 úkoly, vyberte si jeden text/vide. Pokud jste neodevzdali 3 nebo 4 úkoly, vybrete si 2texty/úkoly, nebo kombinaci 1 text a 1 video.
-
Studium postojů představuje jedno z nejdůležitějších, základních témat sociální psychologie. Postojem v sociální psychologii vždy rozumíme nějaký vztah k určitému objektu/jevům ve světě, který nás obklopuje. Tento vztah má vždy nějakou valenci(hodnotu) a popisujeme jej jako negativní, neutrální a pozitivní.
Klíčová slova:
- co jsou to postoje
- co tvoří postoje? (složky postoje)
- stabilita postojů a vliv postojů na naše chování
- funkce postojů
- měření postojů
-
Přečtěte si přiložený text: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/882469/mod_resource/content/1/Postoje.pdf
Písemně odpovězte na následující otázky:
1. Jaké jsou hlavní teze v textu? (Co jsem se dozvěděl/a. Stačí krátce).
2. V textu se psalo o třísložkové teorii postojů. Napište, jaké máte složky postojů k situaci týkající se koronaviru:
2.1. kognitivní složka postoje ke koronaviru:
2.2. afektivní složka postoje ke koronaviru:
2.3. konativní složka postoje ke koronaviru:
3. Popište kognitivní disonanci v praxi (ze školy, z vašeho života, z života kamarádů nebo blízkých)
4. Co z textu není jasné? Co potřebuji dovysvětlit?
Odpovědi na tyto 4 otázky odevzdejte jako text.
-
Klíčová slova:
- jak poznáváme druhé lidi a jak o nich přemýšlíme ( prototypy a schémata)
- atribuce a formování dojmu
- stereotypy a předsudky
-
Klíčová slova:
- sociální skupiny a jejich dělení
- vliv velké skupiny na chování jedince: davové a masové chování
- struktura malé sociální skupiny
- školní třída jako sociální skupina
- sociometrie a její význam
-
Klíčová slova:
- prosociální chování a jeho důvody
- motivace prosociálního chování ( proč pomáháme?)
- efekt přihlížejícího (proč někdy nepomáháme?)
- rozptýlená zodpovědnost
-
Klíčová slova:
- sociální facilitace a zahálka
- vyhovění (kompliance) a techniky pro její dosažení
- konformita ( chování pod "tlakem skupiny")
- poslušnost vůči autoritě ( Milgram)
- situační podmínky a jejich vlivna agresivní chování člověka (Zimbardo Luciferův efekt)
-
Klíčová slova:
- posilování, zpevňování, nápodoba, identifikace
- sociální role
- rodinná a školní socializace
- výchovné styly
- sociokulturní handicap