Osnova sekce

  • Vyberte si ze složky náhradní úkoly jakýkoliv text. Jako úkol odevzdejte odpovědi na otázky:

    1. Jaký text jste si vybrali a proč?

    2. O čem text byl? Uveďte hlavní myšlenky.

    3. Co jste se dozvěděli nového?

    4. Co vás překvapilo?

    Můžete si místo textů nastudovat videa z tohoto seznamu: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6

    V tomto případě jako úkol odevzdejte odpovědi na stejné otázky (1. Jaké video jste si vybrali a proč?, 2. O čem video bylo? Uveďte hlavní myšlenky., 3. Co jste se dozvěděli nového?, 4. Co vás překvapilo?).

    Celkem byly 4 úkoly, pokud jste neodevzdali 1 nebo 2 úkoly, vyberte si jeden text/vide. Pokud jste neodevzdali 3 nebo 4 úkoly, vybrete si 2texty/úkoly, nebo kombinaci 1 text a 1 video.

  • Studium postojů představuje jedno z nejdůležitějších, základních  témat sociální psychologie. Postojem v sociální psychologii vždy rozumíme nějaký vztah k určitému objektu/jevům ve světě, který nás obklopuje. Tento vztah má vždy nějakou valenci(hodnotu) a popisujeme jej jako negativní, neutrální a pozitivní.

    Klíčová slova:

    - co jsou to postoje

    - co tvoří postoje? (složky postoje)

    - stabilita postojů a vliv postojů na naše chování

    - funkce postojů

    - měření postojů

    • Přečtěte si přiložený text: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/882469/mod_resource/content/1/Postoje.pdf

      Písemně odpovězte na následující otázky:

      1. Jaké jsou hlavní teze v textu? (Co jsem se dozvěděl/a. Stačí krátce).

      2. V textu se psalo o třísložkové teorii postojů. Napište, jaké máte složky postojů k situaci týkající se koronaviru:

         2.1. kognitivní složka postoje ke koronaviru:

         2.2. afektivní složka postoje ke koronaviru:

         2.3. konativní složka postoje ke koronaviru:

      3. Popište kognitivní disonanci v praxi (ze školy, z vašeho života, z života kamarádů nebo blízkých)

      4. Co z textu není jasné? Co potřebuji dovysvětlit?

      Odpovědi na tyto 4 otázky odevzdejte jako text.

  • Klíčová slova:

    jak poznáváme druhé lidi a jak o nich přemýšlíme ( prototypy a schémata)

    - atribuce a formování dojmu

    - stereotypy a předsudky

  • Klíčová slova:

    - sociální skupiny a jejich dělení

    - vliv velké skupiny na chování jedince: davové a masové chování

    - struktura malé sociální skupiny

    - školní třída jako sociální skupina

    - sociometrie a její význam

  • Klíčová slova:

    - prosociální chování a jeho důvody

    - motivace prosociálního chování ( proč pomáháme?)

    - efekt přihlížejícího  (proč někdy nepomáháme?)

    - rozptýlená zodpovědnost

  • Klíčová slova:

    - sociální facilitace a zahálka

    - vyhovění (kompliance) a techniky pro její dosažení

    - konformita ( chování pod "tlakem skupiny")

    - poslušnost vůči autoritě ( Milgram)

    - situační podmínky a jejich vlivna agresivní chování člověka (Zimbardo Luciferův efekt)

  • Klíčová slova:

    - posilování, zpevňování, nápodoba, identifikace

    - sociální role

    - rodinná a školní socializace 

    - výchovné styly

    - sociokulturní handicap