Úvodní náslechová praxe (Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání)
Osnova sekce
-
Úvodní praxe se zaměřuje na zprostředkování prvních zkušeností budoucích učitelů s realitou škol, a to z pozice pozorovatele pedagogického dění. Plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogickopsychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a pozorované jevy dokumentovat). Po dohodě s fakultním učitelem student asistuje při výuce a může též přebírat některé z jeho úkolů (příprava materiálů, plánování výuky, hodnocení, doučování atp.).
Cílem Úvodní pedagogické praxe je poskytnutí studentům počáteční empirickou orientaci ve výuce ruštiny jako cizího jazyka a v problematice pedagogických disciplín a rozvinuní profesní motivace. Po absolvování této praxe bude student schopen si vytvořit představu o procesu vzdělávání a porozumět základní vzdělávácí techníky a trendy.
-
Studenti se v rámci praxe zaměřují na následující oblasti:
1. Organizační struktura školy
2. Povinná dokumentace školy
3. Školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy
4. Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
5. Možnosti školy ve výchovném působení: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
6. Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat;
7. Projektové vyučování
8. Pozorování činnosti učitele z hlediska řízení učební činnosti (provázanost cílů – obsahu – forem – metod - hodnocení), zvládání chování žáků, pedagogické komunikace
9. Intervence učitele v pedagogických situacích. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků v pozorované výuce nebo jiném edukačním prostředí.
10. Inovativní přístupy ve výuce. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin
11. Spolupráce rodiny a školy
12. Další vzdělávaní pedagogických pracovníků
13. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - práce ve výuce se žákem s SPU, s ADHD sy, s mimořádně nadaným žákem, se žákem s odlišným mateřským jazykem, se žákem zdravotně znevýhodněným, se žákem sociálně znevýhodněným)
14. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně
-
Národní program rozvoje vzděláván v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020
Výstupy projektu Cesta ku kvalitě 2011
Manuály evaluačních nástrojů http://www.nuov.cz/ae/manualy-evaluacnich-nastroju
Evaluační nástroje: http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje 29
Další doporučená literatura: Vašťatková, J.: Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006.
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha: VÚP, 2007.
DOULÍK. Pomáhající profese v reflexi aktuálních společenských proměn. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2009. s. 52-56. ISBN 978-80-7414-123-2.
FASNEROVÁ, Martina a Jitka PETROVÁ. Současná kurikulární reforma a nadané děti. In FASNEROVÁ, Martina. Reforma ve škole a inovativní prvky. In ŠKODA, Jiří a Pavel FASNEROVÁ, Martina. Kvalitní učitel v proměnách školy pro 21. století. In NELEŠOVSKÁ, Alena. Za kvalitou vzdělávání učitelů primární a preprimární pedagogiky. Olomouc: Votobia, 2009. s. 355 - 361. ISBN 978-80-7220-315-4.
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-819-0.
Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
PRAŠILOVÁ, M., ŠMELOVÁ, E. Kurikulum a jeho tvorba II. Olomouc: LMS distanční text. 2010.
RVP ZV. Dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani (aktualizované vydání)
WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena (ed). Primární a preprimární pedagogika v teorii, praxi a výzkumu. Olomouc: Altyn s.r.o., 2010. s. 81 - 88. ISBN: 978-80-87224-08-3.